Rövid leírás
Annak a személynek, akinek az anyakönyvi eseményénél az állampolgársága nincs bejegyezve és ismeretlen állampolgárság került rögzítésre, lehetősége van kérelmezni az ismertté vált és okirattal igazolható külföldi állampolgárságának rögzítését az anyakönyvi eseményeinél.
A MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRSÁG HONOSÍTÁSSAL/VISSZAHONOSÍTÁSSAL TÖRTÉNT MEGSZERZÉSÉRŐL HIVATALBÓL ÉRTESÜL AZ ANYAKÖNYVVEZETŐ, AZT NEM A HONOSÍTOTTNAK KELL BEJELENTENI!
Ügyintézés folyamata
Budapest VIII. kerületében az ügyintézéshez előzetes időpontfoglalásra van szükség. Időpontot online az oldal tetején található Időpontfoglalás gombra kattintva foglalhat.
Az állampolgárság bejegyzése iránti kérelem személyesen, bármely települési önkormányzat anyakönyvvezetőjénél, külföldön a hivatásos konzuli tisztviselőnél nyújtható be.
Az állampolgárság utólagos bejegyzéséhez, a külföldi állampolgárságot okirattal, hatósági bizonyítvánnyal kell igazolni.
Az eljárás során be kell mutatni:
- a kérelmező személyazonosságának igazolására szolgáló okmányát (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély vagy útlevél),
- a kérelmező lakcímét igazoló hatósági igazolványát,
- az eseménnyel érintett személy állampolgárságának igazolására szolgáló okmányát. A nem magyar állampolgárság érvényes külföldi úti okmánnyal, a más állam által kiállított állampolgársági okirattal, valamint a magyar hatóság által kiállított érvényes személyazonosító igazolvánnyal vagy úti okmánnyal igazolható,
- az állampolgárság javításában érintett személy anyakönyvi eseménnyel érintett anyakönyvi kivonatát, amennyiben az adott anyakönyvi esemény az elektronikus anyakönyvi rendszerbe nem került rögzítésre.
Határidők és díjak
Határidő: Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 63. § (9) bekezdése értelmében a kérelemre induló anyakönyvi eljárás ügyintézési határideje tizenöt nap.
Díjak: Az eljárás illetékmentes.
Elektronikus ügyintézés
Az anyakönyvi eljárásokban nincs helye elektronikus ügyintézésnek és a hatóság – a tájékoztatás kivételével – nem tart elektronikusan kapcsolatot.