Rövid leírás
A születési-, házassági-, halotti anyakönyvi bejegyzésben és a bejegyzett élettársi kapcsolat anyakönyvi bejegyzésében, hibásan nyilvántartott adat kijavítását az anyakönyvi eseményben érintett vagy a kijavításban igazoltan érdekelt személy, halotti anyakönyvi bejegyzés esetében az elhunyt hozzátartozója kérelmezheti.
Ügyintézés folyamata
Budapest VIII. kerületében az ügyintézéshez előzetes időpontfoglalásra van szükség. Időpontot online az oldal tetején található Időpontfoglalás gombra kattintva foglalhat.
A kérelem benyújtható bármelyik anyakönyvvezetőnél vagy külföldön a hivatásos konzuli tisztviselőnél.
Az anyakönyvi okirat adatainak kijavítása kicseréléssel történik. A hibás adattartalmú okiratot be kell vonni.
Az eljárás során be kell mutatni:
- a kérelmező személyazonosságának igazolására szolgáló okmányát (személyazonosító igazolvány, vezetői engedély vagy útlevél),
- a kérelmező lakcímét igazoló hatósági igazolványát,
- azokat a rendelkezésre álló hatósági igazolványokat, amelyek hitelt érdemlően alátámasztják az adateltérést, illetve a kérelmezett adat helyességét,
- a hibás adattartalmú anyakönyvi okiratot.
Határidők és díjak
Határidő: Az anyakönyvi eljárásról szóló 2010. évi I. törvény 63. § (9) bekezdése értelmében a kérelemre induló anyakönyvi eljárás ügyintézési határideje tizenöt nap, azonban attól függően, hogy milyen adat javításáról van szó és hogy az adateltérés tisztázása érdekében hány hatóságot, ügyfelet kell megkeresni, az eljárás lefolytatásának határideje változó lehet, pontos időintervallum nem állapítható meg.
Díjak: Az eljárás illetékmentes.
Elektronikus ügyintézés
Az anyakönyvi eljárásokban nincs helye elektronikus ügyintézésnek és a hatóság – a tájékoztatás kivételével – nem tart elektronikusan kapcsolatot.