Somogyi Béla utca megújítása
Beruházás helyszíne: Somogyi Béla utca (teljes hossz, Blaha Lujza tér – Gutenberg tér)
Beruházó: Fővárosi Önkormányzat és Józsefvárosi Önkormányzat
Lebonyolító: Budapesti Közlekedési Központ Zrt.
Közreműködő: JGK Zrt., Budapest Közút Zrt., Közlekedés Fővárosi Tervező Iroda Kft., Lépték-Terv Kft., STR Mély- és Magasépítő Kft.
Beruházás jelenlegi státusza:
Beruházás költsége: 220 000 000 (bruttó Ft)
Kivitelezés várható kezdése: 2022/2. negyedév
Kivitelezés várható befejezése: 2022/4. negyedév
Röviden a beruházásról
Háttér: Bár a Somogyi Béla utca a Józsefvárosi Önkormányzat tulajdonában és kezelésében áll, felújítása a Blaha Lujza tér felújítási projektjének részét képezte. A korábbi tervek is így készültek, de a beruházás kiviteli közbeszerzési csomagjában a Fővárosi Önkormányzat költségvetési helyzete okán csak feltételesen szerepelt az utca megépítése. A Blaha Lujza tér kivitelezése 2021 tavaszán kezdődött el, míg a Józsefvárosi Önkormányzat 2021 novemberében döntött az utca megépítésének finanszírozásáról az ajánlat szerinti 220 millió forintos értékben. Ennek érdekében egy háromoldalú megállapodás jött létre a Budapest Fővárosi Önkormányzattal és a BKK Zrt-vel. A Blaha Lujza tér építéséhez hasonlóan a projekt lebonyolítója a BKK, kivitelezője pedig a Strabag volt. A Somogyi Béla utca a Blaha Lujza tér és a Gutenberg tér között teljes hosszában megújult. Ezzel párhuzamosan magánberuházás részeként megújult a Corvin Áruház is.
Főbb célok: Az utca megújítása műszaki állapota miatt és városépítészeti szempontból is indokoltnak és időszerűnek mutatkozott. A beruházás célként tűzte ki a Kiscsibész tér-Blaha Lujza tér közötti gyalogosbarát tengely befejezését, illetőleg egy olyan „egészséges utca” kialakítását, ami a Blaha Lujza tér és a Palotanegyed között létesít egy élő-élhető kapcsolatot. A korábbi terv felülvizsgálatra került, a frissebb terv pedig illeszkedett a kerületi stratégiai dokumentumok (Településfejlesztési Koncepció, Integrált Településfejlesztési Stratégia, Klímavédelmi Intézkedési Terv, Klímastratégia) irányelveibe, különös tekintettel a zöldhálózat fejlesztésére, a többszintű zöldsávra, a biológiai sokféleségre és a parkolóhelyek alternatív hasznosítására is. A szélesebb járdák, több zöld, több terasz, biztonságosabb közlekedés és mikromobilitás egy életteli utcahasználat alapjául szolgálnak.
Főbb műszaki tartalom:
- a Blaha Lujza tér torkolata az Europeum garázsbehajtójáig sétálóterületté alakult
- a járdák kiszélesedtek, ezzel új kitelepülési lehetőségeket teremtve az utcai helyiségek előtt
- kiszélesedett és várakozótérré vált a Molnár Ferenc Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola előtti rész
- a korábbi halszálka parkolást a felújítás előtt már kialakított párhuzamos váltotta fel
- 350 m2-nyi növényágyás létesült és több mint 30 új fát ültettünk el a meglévők védelme mellett
- egyirányú forgalmi rend alakult a Stáhly utca felé, az úttest pedig a járda szintjébe került; a közúti vonalvezetés is a biztonságosabb közlekedést segíti
- kerékpárral mindkét irány biztonságosan járható, 3 mikromobilitási pont létesült
- a Stáhly utca továbbra is kétirányú a Márkus Emília és Somogyi Béla utcák között
- új közvilágítás létesült
- a parkolóhelyek száma 50-nél több maradt, körülbelül 30-cal csökkent a korábbi állapothoz képest