A Józsefvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek (úttest, járda, parkolósáv, terek), rendeltetéstől eltérő használata kizárólag akkor lehetséges, ha kérelmet nyújt be az önkormányzat felé.
Rövid leírás
Józsefvárosban a közterülethasználat rendjét a Józsefvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatáról és használatának rendjéről szóló 13/2023. (IV. 27.) számú rendelet szabályozza. A témában született közérthető összefoglalót itt találja >>>
Ügyintézés folyamata
Természetes személy ügyfelek (vagyis ha Ön magánszemély) a kérelmeiket/beadványaikat személyesen, postai úton írásban (1082 Budapest, Baross u. 63-67. II. emelet 210., illetve postai úton: 1082 Budapest, Baross u. 63-67.), vagy elektronikusan (ügyfélkapun) nyújthatják be.
Az elektronikus ügyintézésre, illetve kapcsolattartásra köteles cégek, egyéni vállalkozók, intézmények, stb. kizárólag elektronikus úton, cégkapun keresztül nyújthatják be.
A kérelmet a közterület-használat tervezett kezdő időpontja előtt,
a) hét napot meg nem haladó közterület-használat esetén
- konténer elhelyezése és építési tevékenység;
- szórakoztató tevékenység, utcazenélés (kivéve rendezvények);
- portrérajzolás;
- kereskedelmi célú szórólaposztás;
legalább 8 munkanappal,
b) hét napot meghaladó közterület-használat esetén legalább 15 munkanappal,
c) hét napot meghaladó és a járműforgalom vagy a gyalogosközlekedés megszokott rendjét befolyásoló, különösen teljes útlezárással, forgalomtereléssel járó közterület-használat esetén legalább 30 nappal,
d) ünnepkörhöz kapcsolódó alkalmi jellegű árusításra vonatkozó kérelmet a kérelmezett időpont kezdete előtt legalább 30 nappal korábban
kell benyújtani.
Közterületen történő rendezvények tartása esetén (ideértve a zenés táncos rendezvényeket, továbbá a kereskedelmi jogszabályok által szabályozott alkalmi rendezvényeket) függetlenül annak időtartamától, kérjük az erre vonatkozó kérelmet a kérelmezett időpont kezdete előtt legalább 15 munkanappal korábban benyújtani.
Azok a közterületen történő alkalmi rendezvények, melyeken kereskedelmi tevékenységet is folytatnak, de nem ez a főtevékenységük, típusuktól függően (pl.: zenés, táncos rendezvény vagy alkalmi rendezvény) engedély vagy bejelentés köteles tevékenységek. Ezen rendezvények tartásáról bővebb tájékoztatás elérhető: https://jozsefvaros.hu/ugyintezes/miben-segithetunk/rendezvenyek/
Külön közterület-használati hozzájárulás nélkül, a tevékenység megkezdése előtt legalább 24 órával korábban megtett bejelentés alapján használható a közterület:
- magánszemély által a saját tulajdonában álló ingatlanhoz kapcsolódó építési törmelék, háztartási hulladék gyűjtésére és elszállítására szolgáló, legfeljebb 9 m3 űrtartalmú konténer évente legfeljebb 2 napra történő ideiglenes elhelyezéséhez, kizárólag parkolóhelyen;
pakolósáv hiányában kizárólag a bejelentés alapján jóváhagyott területen, megfelelő tehermentesítés biztosításával; - magánszemély költözése céljából, legfeljebb 1 db parkolóhely nagyságú területre, évente 1 napra;
- közérdekből, közcéllal elhelyezett létesítményhez, berendezéshez, veszélyelhárítás miatt;
- statikus, építésügyi-műszaki szakértő vagy hatóság által megállapított élet- és balesetveszély megszüntetését, elhárítását szolgáló közterület-igénybevétel esetén, 30 naptári napot meg nem haladó használat esetén;
- a szórakoztató, kereskedelmi, vendéglátó, szolgáltató hely nyitvatartási ideje alatt, közvetlenül a bejárat mellett elhelyezendő legfeljebb 50 literes hulladékgyűjtő esetén;
- politikai rendezvényhez, civil szervezeti adománygyűjtéshez vagy ételosztáshoz kapcsolódó közterület-használat esetén;
- politikai rendezvényhez amennyiben azon kereskedelmi, vendéglátó, reklámtevékenységet nem folytatnak;
- nem kereskedelmi célú szórólaposztáshoz legfeljebb 5 napig;
- nem kereskedelmi célú járdafestéshez;
- ételosztáshoz, egyéb humanitárius tevékenységhez szükséges berendezés ideiglenes, legfeljebb 3 napra történő elhelyezéséhez a rendeletben felsorolt helyszíneken.
Csatolandó iratok:
ÁLTALÁNOS KÖVETELMÉNYEK
1. közterületen folytatni kívánt tevékenység gyakorlására jogosító, nyilvántartásba vételt igazoló okirat másolatát, amely lehet:
- gazdasági társaság esetén 30 napnál nem régebbi cégkivonat, aláírási címpéldány;
- társadalmi és egyéb szervezetek esetén a nyilvántartásba vételt igazoló egyéb okirat;
- őstermelők esetén őstermelői igazolvány;
- társasház esetén közös képviselő megválasztását igazoló közgyűlési jegyzőkönyv.
2. Meghatalmazás, ha a kérelmező helyett meghatalmazott jár el.
3. A használni kívánt közterületre vonatkozó méretarányos, egyértelmű helyszínrajzot, feltüntetve rajta az igényelt közterületet, a környező utcákat, a kihelyezni kívánt közterületi berendezés szélességét, hosszúságát, az épület homlokzati falától és a járda szélétől való távolságát, továbbá terasz esetén az üzlet bejáratától való távolságot.
4. Az elhelyezni kívánt építmény, létesítmény, berendezés műszaki leírását és terveit.
5. Közterület-használati hozzájárulás megújítása esetén fényképfelvételt a meglévő létesítményről.
KÜLÖNÖS KÖVETELMÉNYEK
- Közfeladat ellátásacéljából kért használat esetén a közfeladatot igazoló dokumentumot.
- Építési engedélyhez kötött építmény vagy építési munkálattal összefüggő közterület-használat esetében a végleges építésügyi hatósági engedélyt, vagy a munkavégzésre jogosító engedélyt.
- Úttest és járda igénybevétele esetén − a helyszínrajzon túl − a Budapest Közút Zrt. által jóváhagyott forgalomtechnikai tervet. (1115 Budapest, Bánk bán utca 8-12.)
- Szórólaposztásra vonatkozó kérelem esetén helyszínrajzot vagy útvonaltervet, és a terjeszteni kívánt szórólap mintáját.
- Rendezvények esetén:
- nyilatkozatot a résztvevők tervezett létszámáról;
- nyilatkozatot a rendezvény idejére telepíteni tervezett illemhely és akadálymentesített illemhely számáról;
- vázlatos programleírást;
- a közterület-használat lejárta után esedékes takarításról szóló szerződést, megrendelést igazoló dokumentumot;
- nyilatkozatot a tervezett közterület-használatban közreműködők, szervezők nevéről, lakcíméről vagy székhelyéről, elérhetőségéről;
- a 4. melléklet szerinti lakossági tájékoztatót, amit a 7 napot meghaladó rendezvény esetén, annak kezdete előtt legkésőbb 10 nappal, a 7 napot meg nem haladó rendezvény esetén, annak kezdete előtt legkésőbb 3 nappal korábban kell kihelyezni;
- a településkép védelméről szóló önkormányzati rendelet alapján településképi bejelentési eljárás lefolytatásához kötött tevékenység esetén az eljárásban hozott döntést;
- települési szilárd hulladék képződésével járó közterület-használat – így különösen rendezvény szervezése vagy kioszk elhelyezése – esetén az FKF Zrt.-vel kötött települési szilárd hulladék elszállításával kapcsolatos szerződést, vagy a szolgáltatás megrendelését igazoló dokumentumot;
- építési, bontási, felújítási, karbantartási munka, rendezvény és ételosztás esetén a használni kívánt területnek a használat megkezdése előtti állapotáról készített fényképfelvételt, építési, bontási, felújítási, karbantartási munka esetén a munkaterület megközelítéséhez rendszeresen igénybe vett úttest területére is kiterjedően;
- a két hónapot meghaladó építési, bontási, felújítási, karbantartási munka esetén építési ütemtervet;
- amennyiben a kérelmezett közterület-használat gépjárműforgalom elől elzárt gyalogos, sétáló övezetet érint, és arra gépjárművel behajtani szükséges, a kérelemhez csatolni kell a behajtásra jogosító engedélyt;
(IV.27.)
A Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2023. (IV. 27.) önkormányzati rendelete a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat tulajdonában lévő közterületek használatának rendjéről
Hatályos
Hatály kezdete: 2024. október 11.
Utolsó frissítés: 2024. október 14.
Határidők és díjak
Határidő: Ákr. szerinti sommás eljárás (8 nap) keretén belül, amennyiben a kérelemhez előírt iratok csatolásra kerültek. Ellenkező esetben teljes eljárásra (60 nap) kerül sor.
Díjak: Az eljárás illetékmentes
Elektronikus ügyintézés
Az ügyintézés elektronikusan Epapíron keresztül: https://epapir.gov.hu/ vagy az E-Önkormányzat portálon a https://ohp-20.asp.lgov.hu segítségével lehetséges.
Az E-Önkormányzat portálon így éri el az űrlapot: Ágazat: Településüzemeltetési, vagyonkezelési ügyek ügytípus: használat
Ha nincs még Ügyfélkapuja, itt talál információt arról, hogyan hozhatja létre: https://ugyfelkapu.gov.hu/