A Magyar Állam a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia megrendelése alapján a Magyar Rádió egykori területén kiemelt kormányzati beruházásként építi meg a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusát.
A Józsefvárosi Önkormányzat a kezdetektől fogva érdemi párbeszédre törekedett a megrendelő a Magyar Katolikus Püspöki Konferenciával, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemmel, a beruházást megvalósító Építési és Közlekedési Minisztériummal és a kerület érintett lakóival.
Kronológia
2020
2020 – a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia ingyenesen megkapja a Magyar Rádió épületegyüttesét
2020. áprilisában a Magyar Rádió épületeinek korábban helyt adó 36582 hrsz. alatti 10 db ingatlan és a rendeltetésszerű használatukhoz szükséges ingóságok a Pázmány Péter Katolikus Egyetem által ellátott oktatási feladatok elősegítése céljából, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) részére történő ingyenes vagyonjuttatásról szóló 2020. évi XVI. törvény alapján ingyenesen az MKPK tulajdonába kerültek, az Egyetem által ellátott oktatási, kutatási, kulturális és hitéleti feladatok ellátása céljából.
2021
2021. júliusában a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatási célú ingatlanjainak bővítéséhez és fejlesztéséhez szükséges kormányzati intézkedésekről szóló 1461/2020. (VII.30.) Korm. határozattal a Kormány kinyilvánította, hogy egyetért az Egyetem oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházás koncepciójával.
2021 – nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé és a beruházás kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánítása, meghívásos tervpályázat lefolytatása, lakossági bevonás hiánya
2021 áprilisban elfogadta a Kormány a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé és a beruházás kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánításáról szóló 195/2021. (IV. 26.) Korm. rendeletet, ami alapján:
- nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűek az Egyetem oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek, a beruházást a Kormány kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánítja
- ezekben az ügyekben koordinációs feladatokat ellátó főispán a Budapest Főváros Kormányhivatalát (a továbbiakban BFKH) vezető főispán
- a beruházással összefüggésben településképi véleményezési eljárást nem kell lefolytatni, településképi bejelentési eljárásnak nincs helye
- az általánostól eltérő beépítési szabályok meghatározása azzal, hogy ha a hatályos településrendezési terv vagy az országos településrendezési és építési követelmények (OTÉK) azzal össze nem egyeztethető előírást tartalmaz, ezeket nem lehet alkalmazni
2021 nyarán a Magyar Állam megbízásából a Budapesti Fejlesztési Központ meghívásos tervpályázatot folytatott le. A tervpályázatban a Fővárosi Önkormányzatot és a Józsefvárosi Önkormányzatot a főépítészek képviselték. A tervpályázat győztese a Közti – Hamburg C konzorcium lett, akikkel generáltervezési szerződést kötött a BFK 2022 márciusában. Az egyetemi ambíciók, elképzelések, igények nem voltak egyeztetve az Önkormányzattal és bár a bíráló bizottság egyöntetűen választja ki a nyertes pályaművet, sok tag véleménye, hogy a beépítés mértéke és a tervezési program túlzó műszaki tartalmat kíván a területen létesíteni.
Az Önkormányzat és helyi civilek, szakmai szereplők a tervpályázat végétől kezdve folyamatosan és következetesen jelezték a megrendelő és a lebonyolítók számára a lakossági bevonás szükségességét, hogy a potenciális változtatások, társadalmi igények minél könnyebben beépíthetővé váljanak. Az első polgármesteri levél ezzel kapcsolatban már 2021. novemberében kézbesítésre került az Egyetem rektorának.
2023
2023 – az Önkormányzat továbbra is kéri a társadalmi egyeztetést, a civilek petíciót indítanak, az Építési Minisztérium kiírja a bontásra a közbeszerzést és bontási engedélyt kér, az Önkormányzat ideiglenes helyi védelem alá helyezi az épületeket, a Kormány az ukrajnai háborúra hivatkozva megtiltja az önkormányzatoknak, hogy oktatási célú kiemelt beruházásoknál helyi önkormányzat egyedi védelmet, védettséget állapítson meg, az Önkormányzat közmeghallgatást tart és változtatási tilalmat rendel el, amelyre válaszul egy újabb kormányrendelet megtiltja a változtatási tilalom elrendelését, majd a kormányhivatal törvényességi eljárást indít, az Önkormányzat közigazgatási perben támadja meg a bontást engedélyező határozatot
2023. június 2-án az Önkormányzat a társadalmi egyeztetés folyamatára vonatkozóan konkrét folyamattervezettel kereste a lebonyolító ÉKM-et. Több sikertelen egyeztetést követően a Civilek a Palotanegyedért Egyesület 2023 nyarán petíciót indított annak érdekében, hogy a fejlesztési program „megfeleljen a korszerű, fenntartható építészeti és urbanisztikai alapelveknek, továbbá az elfogadás előtt álló építészeti és beruházási törvények irányelveinek is”.
2023. október 26-án a bontási eljárásra közbeszerzést írt ki az ÉKM, miközben a projekttel kapcsolatos számos kérdés, többek között a lakók életminőségére tekintettel a bontás és építés környezeti hatástanulmánya, illetve a szomszédos épületek állékonysági vizsgálata mindaddig tisztázatlan maradt.
2023. október 27-én az ÉKM bontási engedély iránti kérelmet nyújtott be a 36582 hrsz. ingatlanon 9 db épület és 10 db gépészeti felvonó berendezés vonatkozásában a BFKH-hoz.
2023. november 7-én az állami lebonyolítók részéről megnyugtató válaszok hiányában a kialakult helyzetben a 24844/2023. (XI. 08.) sz. polgármesteri határozat a 36582 helyrajzi számú ingatlanon lévő épületeket ideiglenes helyi védelem alá helyezte.
2023. november 23-án a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő- testület) az Egyetem Palotanegyedbe tervezett új campusával kapcsolatban hozott 334/2023. (XI. 23.) számú határozatában kinyilvánította, hogy a Képviselő-testület nem ért egyet az épületek társadalmi egyeztetés nélküli lebontásával, és felkérte a polgármestert, hogy vizsgálja meg az Önkormányzat jogi lehetőségeit a kiadott bontási engedéllyel kapcsolatban.
2023. november 30-án megjelent az egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokra vonatkozó szabályoknak a veszélyhelyzet ideje alatt történő alkalmazásáról szóló 523/2023. (XI. 30.) Korm. rendelet, ennek alapján oktatási célú kiemelt beruházásoknál helyi önkormányzat egyedi védelmet, védettséget nem állapíthat meg, az eljáró hatóság a helyi önkormányzat által megállapított örökségvédelmi követelményt nem veheti figyelembe. Mindezt az ukrajnai háborúra hivatkozással, a veszélyhelyzet ideje alatt.
2023. december 11-én közmeghallgatást tartott az Önkormányzat a Pázmány campus ügyében, és elfogadta a változtatási tilalom elrendeléséről szóló 41/2023. (XII.11.) önkormányzati rendeletet. Ez a rendelet kimondta, hogy képviselő-testület változtatási tilalmat rendel el – többek között – a 36582 hrsz. ingatlan területére.
2023. december 12-én az épületek bontását engedélyező határozatot meghozta a Pest Vármegyei Kormányhivatal.
2023. december 22-én a BFKH törvényességi felhívást küldött az Önkormányzat polgármestere részére a változtatási tilalom elrendeléséről szóló rendelettel kapcsolatban. A törvényességi felhívásában a BFKH kérte a polgármestert, hogy 30 napon belül tájékoztassa a Képviselő-testületet a törvényességi felhívás tartalmáról, továbbá kérte, hogy a rendeletet a Képviselő-testület vizsgálja meg és a törvényességi felhívásban részletezett megállapításokra tekintettel helyezze hatályon kívül, valamint a Képviselő-testület intézkedéséről vagy egyet nem értéséről adjon tájékoztatást.
2023. december 22-én megjelent az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 525/2022. (XII.16.) Korm. rendelet, valamint az egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokra vonatkozó szabályoknak a veszélyhelyzet ideje alatt történő alkalmazásáról szóló 523/2023. (XI.30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 626/2023. (XII.22.) Korm. rendelet. Ennek alapján az ukrajnai háborúra hivatkozva, a veszélyhelyzet ideje alatt
– oktatási célú kiemelt beruházásoknál változtatási tilalom sem alkalmazható,
– a közútkezelői nyilatkozat kiadására, súlykorlátozás alóli felmentésre az önkormányzat helyett a közlekedési hatóság jogosult (amely az építtető ÉKM irányítása alatt áll), ebben az önkormányzati rendelet előírásaitól eltérhetnek
2023. december 27-én az Önkormányzat közigazgatási pert indított a bontást engedélyező határozat ellen:
A Magyar Rádió épületeinek helyére tervezett Pázmány Campus beruházás érdekében az Építési és Közlekedési Minisztérium 9 épület bontására kért engedélyt a kormányhivataltól, erre az engedélyt egy rövid, kevesebb mint 2 hónapos eljárás után 2023. decemberében meg is kapta. A bontási engedély meghozatala során több hibát is vétett a kormányhivatal, ezért, miután fellebbezni nem lehet, az Önkormányzat közigazgatási perben megtámadta a bontási engedélyt. A hatalmas beruházás az Önkormányzat területén zajlik, ennek ellenére, ezen az alapon az Önkormányzat sem a bontási engedélyezési eljárásban, sem az ellene indított perben nem vehetett volna részt. Az tette csak lehetővé a bontási engedély elleni fellépésünket, hogy a beruházással szomszédos 1-2 épületben van ingatlan-tulajdona az Önkormányzatnak.
Az Önkormányzat álláspontja szerint a bontási engedély több ok miatt is jogszerűtlen. A meghozatala során a kormányhivatal több eljárási hibát is vétett, nem vette figyelembe az Önkormányzat által a területre elrendelt változtatási tilalmat, nem vizsgálta megfelelően, hogy minden szükséges dokumentumot benyújtottak-e, nem folytatott le statikai vizsgálatot a szomszédos épületek állékonyságának vizsgálatára. A perben az Önkormányzat indítványozta azonnali jogvédelem keretében a bontás leállítását, de ennek a bíróság nem adott helyt. Szintén indítványoztuk igazságügyi szakértő kirendelését a statikai kérdések megvizsgálására, de erre sem került sor. Az Önkormányzat maga készíttetett statikai szakvéleményt, ami a bírósághoz benyújtásra került, de a bíróság ezt sem vette érdemben figyelembe.
Az ügy érdekessége még, hogy miközben az épületek bontására engedélyt adó határozattal kapcsolatban bírósági eljárás volt folyamatban volt, az Építési és Közlekedési Minisztérium megkezdte a bontási munkákat és az épületek jelentős részét lebontotta.
2024
2024 – a Kúria visszamenőleges hatállyal megsemmisíti a változtatási tilalmat, az Önkormányzat lakossági véleményezést folytat le, a közigazgatási hatósági ügyekben a koordinációs feladatok a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalhoz kerülnek, az Önkormányzat Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos Egyeztető Fórumot indít, megkezdődik a bontás
2024. január 18-án a rendkívüli képviselő-testületi ülés úgy döntött, hogy a törvényességi felhívásban foglaltakat megalapozatlannak tartja, azzal nem ért egyet és felkéri a Kormányhivatalt, hogy vizsgálja meg elfogultságát az ügyben. A polgármester a BFKH főispánját tájékoztatta a Képviselő-testület döntéséről.
2024. április 16-án a Kúria Önkormányzati Tanács a BFKH indítványa alapján megállapította, hogy a változtatási tilalomról szóló rendelet más jogszabályba ütközik, ezért visszamenőleges hatállyal megsemmisítette.
2024. tavaszán az ÉKM megkeresését követően több alkalommal került sor egyeztetésre az ÉKM és az Önkormányzat között. Az egyeztetések során az Önkormányzat célja volt a kerület és a közvetlenül érintett lakók érdekeinek képviselete, az ÉKM-mel közösen érdemi társadalmi egyeztetés lefolytatása és ennek eredményei alapján a tervek áttekintése, szükség szerinti módosítása. Az egyeztetések nem vezettek eredményre.
2024. április 10. és május 10. között az Önkormányzat ezért lakossági véleményezést folytatott le, hogy megismerje a környékbeli lakosság véleményét a beruházással kapcsolatban, ennek ideje alatt két lakossági fórumra is sor került. A kérdőívben szerepeltek kérdések a bontani tervezett egyes épületekkel, az új campus épületkomplexumának egyes funkcióival, a kialakuló közterek változásával kapcsolatban. A Palotanegyedben élők 52%-a nem támogatta a beruházást, és az eredmények alapján jól látható volt, hogy a közvetlenül érintett házakban élő kitöltők esetében a beruházás elutasítottsága lényegesen magasabb, mint a nem közvetlenül érintett kitöltőknél. A lakossági véleményezés összefoglalója megismerhető volt az Önkormányzat honlapján és azt részletesen bemutattuk a Minisztériumnak is. Az összefoglaló erről a linkről elérhető: https://jozsefvaros.hu/go/ppke_osszefoglalo/ A lakossági véleményezés alapján az Önkormányzat 2024. júliusban megküldte javaslatait az ÉKM-nek. Ebben kiemeltük az állékonysági vizsgálatok jelentőségét, a bontások ökológiai lábnyomának és egyes épületek tervezett bontásának megfontolását, a funkciók újragondolását, a zöldfelületek és parkolók pótlását, az előre kommunikált bontási és kivitelezési organizáció szükségességét, kompromisszumkész tárgyalások folytatásának igényét.
2024. augusztus végén megjelent a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé és a beruházás kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánításáról szóló 195/2021. (IX. 26.) Korm. rendelet módosításáról szóló 211/2024. (VII.29.) Korm. rendelet. Ez alapján az Egyetem oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyekben a koordinációs feladatokat a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalt vezető főispán látja el (a Fővárosi helyett), és különböző hatósági ügyekben is a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal jár el (építésügy, örökségvédelem, felvonók, műszaki biztonság, mérésügy, ingatlan-nyilvántartás, telekalakítás, földmérés, közegészségügy, területrendezés).
Ugyanezen a napon megjelent az egyes nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásokra vonatkozó szabályoknak a veszélyhelyzet ideje alatt történő eltérő alkalmazásáról szóló 523/2023. (XI. 30.) Korm. rendelet módosításáról szóló 214/2024. (VII.29.) Korm. rendelet is, e szerint oktatási célú kiemelt beruházásoknál (így a Pázmány campus esetében is) a közútkezelői nyilatkozat kiadásának joga a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalhoz kerül (eredetileg ez a fővárosi/kerületi önkormányzatnál, majd decembertől az általános szabályok szerint illetékes közlekedési hatóságnál Budapesten volt).
2024. szeptember 2-án az első közútkezelői nyilatkozatot kiadta a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal és megjelent az első teherautó a Pollack Mihály téren, megkezdődött a Magyar Rádió egykori épületeinek bontása.
Annak ellenére, hogy a bontási engedélyt az Önkormányzat és több más érintett is bíróság előtt megtámadta, amely per akkor még folyamatban volt, azonban precedens értékű Magyarországon, hogy a közigazgatási per ellenére megkezdődött a bontás.
Az Önkormányzat 2024. novemberében létrehozta a Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos Egyeztető Fórumot, ott azonban a kormány, az egyház és az egyetem képviselői nem jelentek meg, így az, két eredménytelen ülést követően, felfüggesztésre került.
A fentieket követően az ÉKM 2024. december 19-ével heti rendszeres megbeszéléseket hívott életre, a meghívott érintettek köre: aPázmány Péter Katolikus Egyetem, a tervező, a kivitelező, az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint az Önkormányzat képviselői. A meghívó szerint a heti megbeszélések célja „a hatékony kommunikáció, a felmerülő kérdések gyors megoldása, az előrehaladás követése, a bontás, tervezés, kivitelezés vonatkozásában egyaránt”. A megbeszélés hatékonysága a gyakorlatban korlátozottan érvényesül, példaképpen: annak ellenére, hogy az Önkormányzat az azbesztrostot tartalmazó palatető bontásának megkezdéséről előzetes tájékoztatást kért, ez többszöri kérés ellenére nem történt meg.
2024. december 23. napján hozott kormányrendelet ingyenes közterülethasználatot biztosított a Pázmány-beruházás részére.
2025
2025 – a bontás a környezetre nagyon nagy terhet jelentve, az érintettek érdemi tájékoztatása nélkül folyik, az önkormányzathoz beérkező panaszok folyamatosak, az ÉKM nem kommunikál nyilvánosan az érintettekkel
2025. február
Az Önkormányzat által, a bontást engedélyező határozat ellen, indított közigazgatási perben a Fővárosi Törvényszék a keresetet elutasította, szakértő kirendelését nem tartotta indokoltnak az ítélet meghozatalához.
Hírek
Korábbi, kapcsolódó kapcsolódó híreink itt olvashatóak
Önkormányzat határozatai
(XI.23.)
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem Palotanegyedbe tervezett új campusával kapcsolatban
Hatályos
Hatály kezdete: 2025. április 12.
Utolsó frissítés: 2023. december 1.
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy
- Nem ért egyet a 36582 helyrajzi számú ingatlanon található, az előterjesztés 1.mellékletben csatolt helyszínrajzon jelölt B/l Magyar Rádió épülete, kazánház, bunker, D/l Rádió épülete, D/2 Rádió Archívum és stúdiók, D/3 Rádió Archívum és stúdiók, D/4-6 Rádió Archívum és stúdiók, D/5 Rádió Archívum és stúdiók, D/7 Rádió Archívum és stúdiók, D/8 Garázs és műhely épületek társadalmi egyeztetés nélküli lebontásával.
- Felkéri a polgármestert, hogy tájékoztassa erről a döntésről Lázár Jánost az építési és közlekedési minisztert.
- Felkéri a polgármestert, hogy kezdeményezze az építési és közlekedési miniszternél a társadalmi egyeztetés mielőbbi megindítását.
- Felkéri a polgármestert, hogy vizsgálja meg az Önkormányzat jogi lehetőségeit a kiadott bontási engedéllyel kapcsolatosan.
- Felkéri a Fidesz frakció képviselőit, hogy a társadalmi egyeztetés érdekében tegyenek meg minden tőlük telhetőt a kormányzattal, és erről számoljanak be a soron következő december 14-i képviselő-testületi ülésen.
1 MB PDF dokumentum
– a Fővárosi Közgyűlés a Fővárosi Önkormányzattal, a Józsefvárosi Önkormányzattal és a környék lakóival való érdemi társadalmi egyeztetés lefolytatásáig, a forgalomszervezési és porszennyezési problémák megoldásáig nem ért egyet a PPPKE miatti bontási munkák megkezdésével
– felkéri a főpolgármestert, hogy a Budapest Közút Zrt.útján gondoskodjon arról, hogy a Palotanegyedben érvényes közúti súlykorlátozás alól a bontásban közreműködő teherautók ne kaphassanak felmentést, amíg a felmerült problémák (zöldfelületek, közösségi tér, érdemi egyeztetés a műszaki tartalomról és bontandó épületekről, forgalomszervezés, porszennyezés, statikai vizsgálatok) nem rendeződnek megnyugtatóan
Képviselő-testület közmeghallgatás (2023. december 11.)
Képviselő-testület közmeghallgatás (2023. december 11.)
További részletekA Pázmány Péter Katolikus Egyetem Palotanegyedbe tervezett új campusával kapcsolatos fejlesztési kérdések
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy
ideiglenes védelem alá helyezi a Budapest VIII. kerület 38830/1 helyrajzi számú ingatlanon található épület utcai traktusát a helyi egyedi védetté nyilvánítási eljárás lezárásáig, de legfeljebb egy évig;
2. felkéri a polgármestert, hogy a helyi egyedi védelem alá helyezési eljárást folytassa le.
(I.18.)
A változtatási tilalom elrendeléséről szóló 41/2023. (XII.11.) önkormányzati rendelettel összefüggésben megküldött törvényességi felhívással kapcsolatban
Hatályos
Hatály kezdete: 2025. április 12.
Utolsó frissítés: 2024. január 18.
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy
- a Budapest Főváros Kormányhivatala által 2023. december 22-én megküldött a változtatási tilalom elrendeléséről szóló 41/2023. (XII. 11.) önkormányzati rendeletre vonatkozó törvényességi felhívásban foglaltakat megalapozatlannak tartja, azokkal nem ért egyet;
2. felkéri Budapest Főváros Kormányhivatalát, hogy vizsgálja meg a tárgyi ügyben az elfogultságát tekintettel arra, hogy a törvényességi felügyeleti eljárást lefolytató Kormányhivatal vezetője dr. Sára Botond főispán bejelentette összeférhetetlenségét a tárgyi ügyet érintő hatósági eljárás kapcsán;
(X.10.)
A tervezett Pázmány Campus fejlesztéssel kapcsolatban létrehozandó egyeztető fórumról
Hatályos
Hatály kezdete: 2025. április 12.
Utolsó frissítés: 2024. október 17.
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy
- tudomásul veszi az előterjesztés szerinti tájékoztatót a tervezett Pázmány Campus kapcsán eddig történt eseményekről,
- nyilvános egyeztető fórum létrehozását kezdeményezi a Pázmány Campus fejlesztéssel kapcsolatos rendszeres egyeztetés céljából; javasolja, hogy a fórumon vegyen részt a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium, az Építésügyi Hatóság, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem, a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat, valamint a helyi kötődésű önszerveződő közösségek képviselői;
- felkéri a polgármestert, hogy a határozat 2. pontja alapján kezdeményezze az egyeztető fórum létrehozását a részvételre javasolt szervezeteknél, önszerveződő közösségeknél.
- felkéri a polgármestert, hogy készítsen a novemberi képviselő-testületi ülésre egy előterjesztést azzal kapcsolatban, hogy az önkormányzat milyen fejlesztési irányokat határoz meg a miniszterrel folytatott egyeztetésekben meghatározott keretrendszer alapján.
(XI.21.)
A Szentkirályi utca 29-31. szám alatti épület ideiglenes védelem alá helyezéséről
Hatályos
Hatály kezdete: 2025. április 12.
Utolsó frissítés: 2024. november 29.
Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete úgy dönt, hogy
- ideiglenes védelem alá helyezi a Budapest VIII. kerület, Szentkirályi utca 29-31. szám alatti, 36585/9. helyrajzi számú épületet a védetté nyilvánítási eljárás lezárásáig, de legfeljebb egy évig;
- felkéri a polgármestert a Budapest VIII. kerület, Szentkirályi utca 29-31. szám alatti, 36585/9 helyrajzi számú épület helyi védelem alá helyezésére irányuló eljárás lefolytatásának megindítására.
33 MB PDF dokumentum
Tájékoztató a Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos Egyeztető Fórum felfüggesztéséről.
Hivatalos levelezés
Dátum | Levél tárgya | Letöltés |
2021.12.06 | Tájékoztatás kérés PKKE campus fejlesztése ügyben dr Kuminetz Géza rektor és Vitézy Dávid vez.ig | Levél |
2023.07.19 | Levél a PPKE vezetőinek a Pázmány Campus beruházás ügyében | Levél |
2023.08.22 | Levél Lázár János miniszternek Pázmány Campus beruházás ügyében | Levél |
2023.08.22 | Válaszlevél Kuminetz Géza rektor úrnak Pázmány Campus | Levél |
2023.10.02 | Levél Lázár János miniszternek a Pázmány Campus beruházás társadalmi egyeztetésének ügyében | Levél |
2023.10.23 | Meghívó közösségi fogadóórára PPKE rektor és Becker Pál | Levél |
2023.11.22 | ÉKM meghívása közmeghallgatásra Pázmány Campus projekt | Levél |
2023.11.28 | Levél Lázár Jánosnak PKKE fejlesztés társadalmi egyeztetésének megindítása | Levél |
2023.11.30 | Levél dr. Veres András püspök úrnak a PPKE fejlesztésről tartandó közmeghallgatásról | Levél |
2023.11.30 | Levél Kuminetz Géza rektornak a PPKE-fejlesztésről tartandó közmeghallgatásról | Levél |
2023.11.30 | Levél Lázár János miniszternek a PKKE-fejlesztésről tartandó közmeghallgatásról | Levél |
2023.12.11 | Meghívó KT Közmeghallgatás | Levél |
2024.03.25 | Levél dr. Veres András püspök úrnak Pázmány Campus társadalmi egyeztetés ügyében | Levél |
2024.03.25 | Levél Kuminetz Géza rektornak Pázmány campus társadalmi egyeztetés ügyében | Levél |
2024.03.25 | Levél Lázár János miniszternek Pázmány campus társadalmi egyeztetés ügyében | Levél |
2024.04.02 | Válasz dr. Kuminetz Géza rektor úrnak | Levél |
2024.04.03 | Meghívó EKM-nek Pázmány Campus ügyében tartandó nyilvános fórumokra | Levél |
2024.04.03 | Meghívó PKKE rektornak a Pázmány Campus ügyében tartandó nyilvános fórumokra | Levél |
2024.07.09 | Józsefvárosi Önkormányzat javaslata a Pázmány campus építéséhez – levél Lánszki Regőnek | Levél |
2024.10.31 | Meghívó dr. Sára Botondnak Pázmány fejlesztéssel kapcsolatos fórumra | Levél |
2024.10.31 | Meghívó Dr. Kuminetz Géza rektornak – Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos egyeztető fórum | Levél |
2024.10.31 | Meghívó Lázár Jánosnak – Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos egyeztető fórum | Levél |
2024.10.31 | Meghívó Dr. Veres Andrásnak | Levél |
2024.10.31 | Meghívó Rácz Róbert – Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos egyeztető fórum | Levél |
2024.11.14 | Válasz PPKE rektornak | Levél |
2024.11.20 | Meghívó a Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos Egyeztető Fórum 1. ülésére | Levél |
2024.11.20 | Pázmány fórum Ügyrend | Levél |
2024.11.26 | Meghívó az egyeztető fórum következő ülésére és az előző összegzése | Levél |
2024.12.04 | Pázmány fórum MEGHÍVÓ | Levél |
2024.12.12 | Tájékoztatás a Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos Egyeztető Fórum felfüggesztéséről | Levél |
Lezárult társadalmi véleményezés
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusának mértéke miatt a Józsefvárosi Önkormányzat lakossági véleményezést folytatott le 2024. április 10. és május 10. között.


Mondja el véleményét a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusáról!
Mondja el véleményét a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusáról!
További részletek

A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusáról szóló véleményezés összefoglalója
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusáról szóló véleményezés összefoglalója
További részletek

Summary of the public consultation on the new campus of Pázmány Péter Catholic University
Summary of the public consultation on the new campus of Pázmány Péter Catholic University
További részletekFelfüggesztett egyeztető fórum
2024 októberében a Józsefvárosi Önkormányzat létrehozta a Pázmány Campus fejlesztéssel kapcsolatos Egyeztető Fórumot.
A fórum célja, hogy lehetőséget biztosítson a rendszeres egyeztetésre, az információk megosztására, a bontási, tervezési és építési folyamatok nyomon követésére. Az egyeztető fórum lehetővé teszi a folyamatok transzparens, minden fél számára hozzáférhető dokumentációját, a bontással és fejlesztéssel összefüggő folyamatok egyeztetését és szükséges nyilvánosságát.
Az alábbi szervezetek kerültek meghívásra, hogy mint a fórum tagjai vegyenek részt a közös munkában: az Építési és Közlekedési Minisztérium képviseletében Lázár János, építési és közlekedési miniszter, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem képviseletében Dr. Kuminetz Géza György rektor, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia képviseletében Dr. Veres András győri megyéspüspök elnök, az Építésügyi Hatóság képviseletében dr. Sára Botond Attila, Budapest Főváros főispánja és Rácz Róbert, Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal főispánja.
A fórum első ülésén a fenti szervezetek egyetlen képviselője sem jelent meg, részt vett azonban a fórumon: az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium képviseletében Csapodi Zoltán igazgató, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság képviseletében dr. Nagy Zsolt beszerzési, üzemeltetési és vagyonkezelési igazgató, a Civilek a Palotanegyedért és a Zöld Palotanegyedért Egyesület a képviselőik útján, valamint az Andrássy Gyula Budapesti Német Nyelvű Egyetem képviseletében Végh Orsolya logisztikai és beszerzési kiemelt referens, illetve a Múzeum utca 15/a és 15/b társasház és a Szentkirályi u. 29-31. szám alatti társasházak képviselőik útján.
Ezek után a polgármester újabb levélben kereste meg az Építési és Közlekedési Minisztériumot, a Pázmány Péter Katolikus Egyetemet, Dr. Veres András győri megyéspüspököt, és az illetékes kormányhivatalok főispánjait. A levélre a fórum második üléséig Rácz Róbert, Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal főispánja és Dr. Kuminetz Géza György a Pázmány Péter Katolikus Egyetem rektora válaszoltak. Mindketten azt fejezték ki, hogy nem vesznek részt a fórumon.
Ezek eredményeképpen a polgármester 2024. december 4-én javaslatot tett a fórum felfüggesztésére.
Pázmány-fejlesztéssel kapcsolatos Egyeztető Fórum
Operatív Kooperációs Értekezlet
2024. november 11. napján kelt levelében Lázár János tájékoztatja a polgármestert, hogy álláspontja szerint az önkormányzat által kezdeményezett és összehívott egyeztető fórum az építtetői jogokat vonná el – emiatt nem vesz részt a fórumon. Javaslatot tett egy – az ÉKM szervezésében megvalósítani tervezett – operatív egyeztetésen történő önkormányzati részvételre.
2024. december 12. napján kelt levelében Nyul Zoltán magasépítésért felelős államtitkár a fenti kooperáció első időpontjának 2024. december 19-ét javasolta.
Az érintett meghívottak köre: a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, Pázmány Péter Katolikus Egyetem, a tervező, a kivitelező, az Építési és Közlekedési Minisztérium, valamint az Önkormányzat képviselői. A meghívó szerint a heti megbeszélések célja „a hatékony kommunikáció, a felmerülő kérdések gyors megoldása, az előrehaladás követése, a bontás, tervezés, kivitelezés vonatkozásában egyaránt”.
Statikai szakvélemények
Az Önkormányzat 2024. szeptemberében szakértői szerződést kötött a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel. A szakértői szerződés tárgya a beruházás közvetlen szomszédságában lévő 4 épület állékonysági és diagnosztikai vizsgálata volt, valamint a bontások miatt leginkább érintett Szentkirályi u. 29-31. épület tartószerkezeti vizsgálata. A vizsgálat 3 részből állt:
- az érintett 4 társasházi épület tartószerkezeteinek állapotrögzítése az épületek vonatkozásában, és külön-külön az egyes lakások vonatkozásában is,
- a Szentkirályi utca 29-31. alatti épület tartószerkezeti vizsgálata a bontási munkálatok függvényében (bontási munkák hatása, földrengésvizsgálat),
- a vizsgálandó épületek (Szentkirályi utca 23., 29-31., 33-35., Bródy Sándor utca 9.) tartószerkezeteinek vizsgálata az új melléépítések vonatkozásában.
A vizsgálatok eredményei az alábbi honlaphírben láthatóak:


Tájékoztatás a Pázmány Campus beruházással kapcsolatban - 2024. december
Tájékoztatás a Pázmány Campus beruházással kapcsolatban - 2024. december
További részletekDokumentáció (bontási terv, építési terv)
Szerzői joggal védett dokumentumokat a Józsefvárosi Önkormányzatnak nem áll jogában publikálnia.
Az új campus terveit a projekt honlapján tudja megtekinte: https://www.pazmanycampus.hu/
Jogszabályok, kormányrendeletek, rendeletek
- Önkormányzatot korlátozó jogszabály-módosítások, törvényességi felügyeleti eljárások
- 2020. április 4. – 2020. évi XVI. törvény: a 36582 hrsz. alatti 10 db ingatlan és a rendeltetésszerű használatukhoz szükséges ingóságok ingyenesen a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia tulajdonába kerülnek, a PPKE által ellátott oktatási, kutatási, kulturális és hitéleti feladatok ellátása céljából
- 2021. április 26. – 195/2021. (IV. 26.) Korm. Rendelet: a Pázmány Egyetem bővítését és fejlesztését célzó beruházás kiemelten közérdekű beruházás, az összefüggő hatósági ügyek nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűek, eljár: Fővárosi Kormányhivatal (195/2021. Korm. rend.)
– nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűek a PPKE oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyek, a beruházást a Kormány kiemelten közérdekű beruházássá nyilvánítja
– ezekben az ügyekben koordinációs feladatokat ellátó főispán a Budapest Főváros Kormányhivatalát vezető főispán
– a beruházással összefüggésben településképi véleményezési eljárást nem kell lefolytatni, településképi bejelentési eljárásnak nincs helye
– az általánostól eltérő beépítési szabályok meghatározása azzal, hogy ha a hatályos településrendezési terv vagy az OTÉK azzal össze nem egyeztethető előírást tartalmaz, ezeket nem lehet alkalmazni
- 2023. november 30.: oktatási célú beruházások esetén, a kiemelten közérdekű beruházásoknál helyi önkormányzat egyedi védelmet nem állapíthat meg, az eljáró hatóság az önkormányzat által megállapított örökségvédelmi követelményeket nem veheti figyelembe (523/2023. Korm. rend.)
- 2023. december 22.: oktatási célú beruházások esetén, a kiemelten közérdekű beruházásoknál változtatási tilalom nem alkalmazható, a hatóság a tilalmat figyelmen kívül hagyhatja, a tevékenység az elrendelt tilalom ellenére megkezdhető (626/2023. Korm. rend.)
- 2023. április 18.: Korm. rendelet– Fővárosi Kormányhivatal és főispánja helyett Pázmány ügyben a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal és főispánja jár el, megszűnik az ÉTDR tájékoztató felülete, építéshatósági eljárásban a lehetséges ügyfélkör nagyon leszűkül
- 2023. november 30. – 523/2023. (XI. 30.) Korm. rendelet: oktatási célú kiemelt beruházásoknál helyi önkormányzat egyedi védelmet, védettséget nem állapíthat meg, az eljáró hatóság a helyi önkormányzat által megállapított örökségvédelmi követelményt nem veheti figyelembe. Mindezt az ukrajnai háborúra hivatkozással, a veszélyhelyzet ideje alatt
– Törvényességi felügyeleti eljárás a változtatási tilalom elrendeléséről szóló 41/2023. (XII.11.) önkormányzati rendelettel kapcsolatban
- az önkormányzat az érintett helyrajzi számú ingatlanra rendelettel változtatási tilalmat rendelt el 2023. december 11-én.
- a Fővárosi Kormányhivatal törvényességi felügyeleti eljárást indított, kérte a rendelet hatályon kívül helyezését
- a képviselő-testület egyhangúan úgy döntött, hogy megalapozatlannak tartja a felhívást
- a Fővárosi Kormányhivatal a Kúria Önkormányzati Tanácsánál indítványozta a rendelet megsemmisítését
- a Kúria megalkotása idejére visszamenő hatállyal megsemmisíti a rendeletet április 16-án, az erről szóló határozatot április 22-én kapta meg az Önkormányzat
2023. december 22. – 626/2023. (XII.22.) Korm. rendelet: az ukrajnai háborúra hivatkozva, a veszélyhelyzet ideje alatt
– oktatási célú kiemelt beruházásoknál változtatási tilalom sem alkalmazható,
– a közútkezelői nyilatkozat kiadására, súlykorlátozás alóli felmentésre az önkormányzat helyett a közlekedési hatóság jogosult (amely az építtető Építési és Közlekedési Minisztérium irányítása alatt áll), ebben az önkormányzati rendelet előírásaitól eltérhetnek
2024. július 29. – 211/2024. (VII.29.) Korm. rendelet: a PPKE oktatási célú ingatlanjainak bővítését és fejlesztését célzó beruházással összefüggő közigazgatási hatósági ügyekben a koordinációs feladatokat a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatalt vezető főispán látja el (a Fővárosi helyett), és különböző hatósági ügyekben is a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal jár el (építésügy, örökségvédelem, felvonók, műszaki biztonság, mérésügy, ingatlan-nyilvántartás, telekalakítás, földmérés, közegészségügy, területrendezés)
- 2024. július 29. – a Kormány módosítja a Pázmány beruházásra vonatkozó rendeletét (195/2021. (IV. 26.) Korm. rendelet) – a beruházással összefüggő hatóság ügyekben a koordinációs feladatokat a Fővárosi Kormányhivatal helyett a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal látja el.
- 2024. augusztus 16.- a 312/2012. (XI.8.) és a 155/2016. (VI.13.) Korm. rendelet módosítása:
– megszűnik az ÉTDR általános tájékoztatási felülete, és az ezen a felületen korábban adott tájékoztatások elérhetősége is megszűnik
– szűkül az ügyféli kör, a tulajdonos és az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogosult mellett kizárólag az építési tevékenységgel érintett telekkel közös határvonalú ingatlan tulajdonosa, haszonélvezője lehet ügyfél (tehát pl. a szemben lakó vagy a bérlő nem)
– nehézkesebbé válik az iratbetekintés, az építésügyi vagy építésfelügyeleti hatóság az ügyfél részére kizárólag a hivatali helyiségben, a hatóság jelenlétében és a hatóság által biztosított eszközön biztosítja.
2024. augusztus 8. – – 241/2024. (VIII.8.) Korm. rendelet:
– megszűnik az ÉTDR általános tájékoztatási felülete, és az ezen a felületen korábban adott tájékoztatások elérhetősége is megszűnik
– szűkül az ügyféli kör, a tulajdonos és az ingatlan-nyilvántartásba bejegyzett jogosult mellett kizárólag az építési tevékenységgel érintett telekkel közös határvonalú ingatlan tulajdonosa, haszonélvezője lehet ügyfél (tehát pl. a szemben lakó vagy a bérlő nem)
– nehézkesebbé válik az iratbetekintés, az építésügyi vagy építésfelügyeleti hatóság az ügyfél részére kizárólag a hivatali helyiségben, a hatóság jelenlétében és a hatóság által biztosított eszközön biztosítja.
Fotók, videók
A lakossági véleményezés I. fórumának videója:
A lakossági véleményezés II. fórumának videója:
Közmeghallgatás a Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusának ügyében:
Légszennyezettségi adatok
Az első mérőállomás a Szentkirályi u. 29-31. épületnél található.
A második a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány levegőminőségmérője, ami a Rákóczi útra néz, kb. 15 méter magasan van az utcaszint fölött.
Panasza van?
A Pázmány Péter Katolikus Egyetem új campusához hasonlóan Józsefváros területén számos építkezés és bontás folyik. Ezek a folyamatok a lakók számára sokszor kellemetlenségekkel járnak. Ezért készítettünk egy közérthető összefoglalót, hogy a lakosok megismerjék a szomszédjukban történő építkezésekhez kapcsolódó folyamatot, illetve hogy megtudják, hogy a folyamat mely lépéseinél milyen lehetőségeik vannak arra, hogy tájékozódjanak és részt vegyenek.

