Előzmény
A Józsefvárosi Önkormányzat a Tisztviselőtelep forgalmi rendjének kisléptékű beavatkozását tervezi. A folyamat előzménye, hogy korábban a terület lakó- pihenőövezetként történő kijelölése már megtörtént, továbbá a Tisztviselőtelepi Önkormányzati Egyesület (TÖE) javaslatából kiindulva a JGK Zrt. lebonyolításában már született egy vizsgálat a forgalmi rendet illetően, ezt azonban tervezés nem követte, ezért most az aktuális tapasztalatok beépítése is szükséges. Továbbá Józsefváros Önkormányzata a 2021 nyarán elfogadott Családbarát Mobilitási Chartában és Programban hitet tett amellett, hogy az új beruházások alapelve a „gyengébb közlekedők biztonsága” és kényelme a forgalom és a sebesség csillapításával. A program első lépései közt a Tisztviselőtelep forgalomcsillapítását is kijelölte.
Cél
A jelenleg tervezett beavatkozás céljai a terület forgalmi rendjének felülvizsgálata és módosítása, hogy az valóban lakó-pihenő övezetként működhessen. Ennek eszköze a gépjárműforgalom egyirányúsítása és olyan csomópontok kialakítása, ahol a gyalogosoknak minél kisebb távolságon kell a közúti forgalmat keresztezniük. Mivel a cél az átmenő forgalom kizárása és nem az itt lakók keringetése, ezért csak a legszükségesebb beavatkozásokat irányozzuk elő.
Útmutató a tervekhez
A most társadalmi egyeztetésre bocsátott terv csak a mellékutcákkal foglalkozik. Az Elnök utca új, kerékpárosbarát forgalmi rendje később, külön projekt keretében kerül kialakításra.
A lakossági véleményezés célja, hogy az önkormányzat és a tervezéssel megbízott Mérnök-SGK Kft, minél több felhasználói szempontot megismerjen, és annak segítségével, a lehető legmegfelelőbb megoldást találja meg. Több olyan kérdés is felmerül, ami a különböző utcaszakaszokon élő lakókat eltérő mértékben érinti, így egyes megoldások esetén akár érdekkülönbségek is kialakulhatnak, de a véleményezési folyamat fontos része az is, hogy az egyes szereplők megismerjék egymás véleményét, ezzel is segítve egymás megértését és a közös együttélést.
A beavatkozások ütemezhetők, illetve további tervezési feladatokként jöhetnek létre. Az első ütemben már 2023 II. negyedévében egyszerű forgalomtechnikai korrekciók (útburkolati jelek, közlekedési táblák) jönnének létre, a beérkezett véleményektől függően pedig ezeket követik az építési feladatok előkészítése.
A javasolt forgalomtechnikai változtatások véleményezésénél szempontként javasoljuk az ott lakók életkörülményeit javító beavatkozások meggondolását:
- az átmenő forgalom lehetőségeinek megszüntetését,
- a területen közlekedő járműveknek a lakó-pihenőövezetben előírt 20 km/h sebesség kikényszerítését,
- a gyalogos- illetve a zöldfelületek növelését,
- a gyalogosok láthatóságának és biztonságos közlekedésének biztosítását a jelenlegi útfelületeken,
- annak elérését, hogy a telepen lakók minél rövidebb útvonalon közelíthessék meg lakóhelyüket, feleslegesen ne terheljék a telep utcáit.
A véleményezett terv konkrét tartalmi elemei:
A tervek részleteit itt is megtekintheti >>>
- Lakó-pihenő övezet megtartása és az Elnök utca – Üllői út közötti területre 30 km/h-s zóna létrehozása (a Győrffy István utca megmaradna lakó-pihenő övezetnek, illetve a Villám utca ezen szakasza szintén a lakó-pihenő övezet részévé válna). A maximális sebesség 30 km/h-s korlátozásával jelentősen csökken a zajszennyezés és a balesetveszélyes helyzetek kialakulása és súlyossága is.
- Villám utca forgalmi rendje a Vajda Péter u. – Elnök utca szakaszon.
A Könyves Kálmán körút elkerülőjeként való használat és az átmenő forgalom megszüntetése érdekében mindenképp szükséges az egyes utcaszakaszok egymással ellentétes irányba történő egyirányúsítása Az „A” opció esetén megmarad a terület elérhetősége a Vajda Péter utca felől, a „B” opció hatékonyabb az utca szempontjából, de elzárja a behajtást a Vajda Péter utcáról.
- Opció: Egymással szembeforgatott egyirányúsítás a Reguly Antal utca felé
- Opció: Egymással ellentétes irányú egyirányúsítás a Reguly Antal utcától az Elnök utca és a Vajda Péter utca irányába.
- Delej utca forgalmi rendje a Bíró Lajos utca – Benyovszky Móric utca szakaszon
Az „A” opció az átmenő forgalmat jelentősen csökkentené, ugyanakkor az egyirányúsítás a forgalom gyorsulását okozhatja a szélesebb forgalmi sáv miatt, míg a „B” a kétirányú forgalom miatti kitérések okán az átmenő forgalom erősebb lehet, de kigyorsítás lehetősége csökken.
- Opció: Egymással szembeforgatott állapot a Reguly Antal utca felé
- Opció: Mostani állapot megtartása
- Bíró, Reguly, Benyovszky utcák forgalmi rendje az Orczy út – Delej utca szakaszon
Amennyiben változna a forgalmi rend és az „A” opció kerülne megvalósításra, az esetben az Orczy úton haladó gyalogosok számára a közlekedés könnyebbé, biztonságosabbá válna (csak egyirányú forgalmat kell keresztezniük, de az autóval közlekedők számára kis mértékben csökkenne a telepre való bejutási, illetve onnan a kijutási lehetőségek száma.
- Opció: Egyirányúvá válik a Bíró Lajos és Benyovszky Móric utca a Delej, a Reguly Antal utca az Orczy út irányába
- Opció: Mostani állapot megtartása
- Bláthy Ottó utca keresztmetszete a Benyovszky Móric– Reguly Antal utcák közti szakaszon
A Bláthy Ottó utca útpályájának jelenlegi szélessége indokolatlan. Célszerű a gyalogosfelületek bővítése és a gyalogos előny biztosítása
- A leendő Tisztviselőtelep emlékpark tesztelése ideiglenes eszközökkel (pl.: pollerek, planténeres növények, burkolatfestés) a párhuzamos parkolóhelyek területén
- Speciális kétirányú forgalmi rend szűkített útpályán a forgalomcsillapítás érdekében
- Győrffy István utca forgalmi rendje
- A Villám utcától egyirányúsítás a Bláthy Ottó utca felé.
- Csomópontok gyalogosbarát „úttestszűkítése” útburkolati jelekkel.
Az utca torkolatok két oldalán lévő járdák egymástól akár több, mint 15 méterre is lehetnek, mely távolság kényelmetlen és balesetveszélyes (pl.: mozgássérültek, idősek, babakocsit tolók).
- Mellékutcai kereszteződések és a Vajda Péter u. csomópontok gyalogosbarát szűkítése
A tervezett állapothoz hasonló nemzetközi példa mellékutcai kereszteződések szűkítésére
- Bíró, Reguly, Benyovszky utcák Orczy úti csomópontjainak jelentős szűkítése, a tiltott módon (útkereszteződés előtt 5 méteren belül) való várakozás burkolati jelekkel, esetleg fizikai eszközökkel való megakadályozása.
A tervezett állapot egyszerűsített rajza
- Gaál Mózes utca
- A jelenleg tervezett kisléptékű forgalmi beavatkozások során a Szenes Iván és a Magyarok Nagyasszonya teret, tehát a parkot elválasztó szakaszon lehetőség van a gépjármű forgalom kizárásra ideiglenes forgalomtechnikai eszközökkel. Ezt követően egy külön projekt keretében történne meg ezen sáv parkosítása, sétányosítása az egységes parkfelület létrehozása érdekében.
- Ebben az esetben a Magyarok Nagyasszonya tér Üllői út felőli oldalán lévő utcaszakasz egyirányú forgalma megfordulna, azaz az Üllői út irányából érkezők a térre érve jobbra, a Bláthy Ottó utca irányába is kanyarodhatnának.
Társadalmi véleményezés menete
A forgalomcsillapításra vonatkozó előzetes terveket a Józsefvárosi Önkormányzat és a Tisztviselőtelepi Önkormányzati Egyesület (TÖE) több körben egyeztette, illetve a BKK és a Budapest Közút elvi támogatását is bírja. Most kinyitjuk a véleményezés lehetőségét mindenki számára. A társadalmi egyeztetés időszaka 2023. február 27 és március 26. között lesz.
- Töltse ki ezt a kérdőívet, hogy észrevételeivel Ön is hozzájáruljon a forgalomcsillapítás végleges terveinek megalkotásához! Véleményét 2023. március 26-ig várjuk! A kérdőív kitöltése anonim és legfeljebb 10 percet vesz igénybe.
- Ha személyesen szeretné megismerni és véleményezni a terveket, akkor várjuk szeretettel a Tervbemutató fórumra 2023. március 22-én szerdán 18-20 óra között a TÖE Házban (Bláthy Ottó utca 15.)
A beérkezett javaslatok feldolgozása után a végleges terveket a Józsefvárosi Önkormányzat online felületein mutatjuk be.
További információ
Amennyiben a projekttel és a tervekkel kapcsolatban további kérdései lennének, keresse a Józsefvárosi Önkormányzat Városépítészeti Irodájától Jánosi Dániel projektkoordinátort a velemeny.tisztviselo@jozsefvaros.hu e-mail címen