Csarnok-Népszínház-Magdolna Forgalomcsillapítási Projekt
Beruházás helyszíne: Csarnok-Népszínház-Magdolna negyedek (Rákóczi út – Fiumei út – Baross u. – József krt. közötti terület)
Beruházó: Józsefvárosi Önkormányzat
Lebonyolító: Rév8 Zrt.
Közreműködő: BKK Zrt., Budapest Közút Zrt., JGK Zrt.
Beruházás jelenlegi státusza:
Beruházás költsége: 40 000 000 (bruttó Ft)
Kivitelezés várható kezdése: 2022/3. negyedév
Kivitelezés várható befejezése: 2022/4. negyedév
Röviden a beruházásról
Háttér: Józsefváros Önkormányzata 2021 nyarán Családbarát Mobilitási Chartát és Programot fogadott el, amelyben hitet tett amellett, hogy az új beruházások alapelve a ’gyengébb közlekedők biztonsága’ és kényelme a forgalom és a sebesség csillapításával. A Program egyik első lépéseként a Csarnok – Népszínház – Magdolna (CSNM) negyedek forgalomcsillapítását jelölte ki. Ezek a negyedek alkotják Középső Józsefváros északi részét főutakkal jól körül határolva. A terület jelentős városszerkezeti egység a főváros szívében, sűrűn beépített, nagyvárosias lakóterület, közlekedésileg csak egységben kezelhető. Jelentős átmenőforgalom terheli, ami a nagy lakósűrűséget tekintve különösen nagy probléma és a mindennapi életminőséget befolyásoló tényező. Ugyanakkor nagy lehetőségeket is magában rejtő terület, kis utcái jó kiindulási pontot jelentenek egy modern lakóterület kialakítására. A tervek társadalmi konzultációra kerülnek és a kialakult prioritási sorrendben költséghatékonyan, változatos forgalomtechnikai eszközökkel valósulnak meg a gyors eredmények érdekében. A projektnek fontos része a transzparens és kiszámítható kommunikáció.
Fő célok: A CSNM Forgalomcsillapítási Projekt célja a Családbarát Mobilitási Chartával és Programmal összhangban a lakóutcák élhetőségének, környezetminőségének minél nagyobb és gyorsabb hatású fejlesztése, az ’aktív mobilitás’ élményének erősítése. A Csarnok és Magdolna negyedekben egyaránt nyugat-európai típusú, erősebb közösségi élettel rendelkező, de a kikapcsolódást és a pihenést egyaránt elősegítő, lakóutcák létrejötte a cél. Az egyes beavatkozások egyedi, lokális értékkel is bírnak, de együtt egy élhetőbb utcahálózatot hoznak létre. A konkrét célrendszert tekintve a kis utcákban fontos:
- a levegőminőség javítása, a hangszennyezés csökkentése és végül a madárcsicsergés újra meghonosítása
- a ’gyengébb közlekedők’ biztonságának és kényelmének javítása, a gépkocsi közlekedés sebességének lassítása
- az aktív közlekedés (pl. gyalogos, kerékpáros, rolleres) elősegítése
- a kerületen átutazó ún. átmenőforgalom erőteljes csökkentése
- a minél gyorsabb kialakíthatóság és költséghatékonyság fókuszba helyezése
- a középtávú épített megoldások tesztelése
Főbb várható műszaki tartalom:
- 30 km/h-s sebességövezet
- forgalomcsillapítási hálózatterv és helyi beavatkozások ütemezési sorrendben:
- csomópontok szűkítése
- egyes utcák forgalmi rendjének változása
- kerékpáros főhálózat fejlesztése
- első lépésként lényegi építkezés nélkül is forgalomtechnikai felülvizsgálatra kerül számos csomópont, költséghatékony mobil eszközök kerülnek telepítésre – a középtávú cél az egyes megoldások épített kialakítása a működési tapasztalatok alapján
- a programban kiemelt jelentőséggel bíró helyszínek:
- Lujza utca, forgalomcsillapított és sebességcsökkentett lakóutca;
- Dankó utca, forgalomcsillapítása előrevetíti egy zöldkorridor létrehozását a Kálvária tér és Mátyás tér zöldterületek között,
- Kun – Dologház utca kereszteződés, forgalom és sebbesség csökkentése
- Bérkocsis és a József utcák, forgalomcsillapított és sebességcsökkentett lakóutcák, a folyamatot jelentősen befolyásolja a Déri Miksa utca átépítése
- figyelem helyeződik a Népszínház utcára is, de az egész utca fejlesztése és a buszvégállomás áthelyezése külön projekt