Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni azoknál az építési tevékenységeknél, amik nem kötöttek építésügyi hatósági engedélyhez.
Rövid leírás
Településképi bejelentési eljárást kell lefolytatni az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött építési tevékenység megkezdése előtt. Tipikus esetek: homlokzat-felújítás (részleges/teljes), nyílászárócsere, klímaelhelyezés, reklám-, cégér elhelyezése, udvarfelújítás, függőfolyosó felújítása, kerítésépítés, rendeltetés-módosítás, rendeltetési egységek számának változása (lakások leválasztása/összevonása). Amennyiben teljes homlokzatot érint a változtatás, tervtanács elé kell vinni az ügyet.
Budapest Főváros VIII. Kerület Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2022. (I. 20.) számú határozatával elfogadásra került a Településképi Arculati Kézikönyv (továbbiakban Kézikönyv) és 2022. március 1-jével hatályba lépett a településkép védelméről szóló 2/2022. (I.20.) önkormányzati rendelet (továbbiakban Rendelet), mellyel párhuzamosan hatályát vesztette a korábbi 34/2017. (IX.14.) önkormányzati rendelet.
(I.20.)
A településkép védelméről
Hatályos
Hatály kezdete: 2022. október 1.
Utolsó frissítés: 2024. október 2.
A Rendelet úgynevezett településképi követelményeket határoz meg a kerület teljes közigazgatási területén az építési tevékenységgel érintett építmények
- településképhez való illeszkedését biztosító anyaghasználatára, tömegformálására, homlokzati kialakítására és a zöldfelületek kialakításának módjára,
- a helyi építészeti örökség egyedi és területi védelmére, védetté nyilvánítására és a védettség megszüntetésére,
- a reklámok, reklámhordozók, cégérek és egyéb műszaki berendezések elhelyezésére és alkalmazására, illetve tilalmára vonatkozóan.
A Rendelet szakmai megalapozása érdekében településképi arculati kézikönyv készül. A Kézikönyv feltárja és ismerteti a településen belül jól elkülönülő egyes településrészek arculati jellemzőit és értékeit, és ennek figyelembevételével szöveges és képi megjelenítés formájában javaslatot tesz a településképhez illeszkedő építészeti elemek alkalmazására.
Ügyintézés folyamata
A településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. § (2) c) pontja alapján az önkormányzat településképi bejelentési eljárást folytathat le z Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, az építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött és az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenységnek sem minősülő építési tevékenységek, valamint bejelentési eljárást folytat le az Étv. 57/F. § hatálya alá nem tartozó, rendeltetésmódosítást vagy a rendeltetési egységek számának megváltozását jelentő rendeltetésváltozások (a továbbiakban együtt: rendeltetésváltozás), továbbá a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében.
Az eljárás részletes szabályait a Rendelet tartalmazza, de segítségükre lehet alul a letölthető dokumentumok között megtalálható Kitöltési Útmutató is.
Ki jogosult eljárni? természetes személyek, cégek
A bejelentést ügyfélkapun vagy postán lehet beküldeni.
Postacím: Józsefvárosi Önkormányzat Polgármesteri Hivatal 1082 Budapest, Baross u. 63-67.
Mit kell leadni? a formanyomtatványt a rendelet 7. vagy 9. melléklete szerint és az ahhoz csatolandó dokumentációt a rendelet 10. melléklete alapján
A Tervtanácsról itt olvashat részletesen:
(I.20.)
A településkép védelméről
Hatályos
Hatály kezdete: 2022. október 1.
Utolsó frissítés: 2024. október 2.
Határidők és díjak
Meddig kell leadni? A Tervtanács minden 2. héten szerdán ülésezik, amelyhez az anyagokat legkésőbb előtte lévő hét csütörtökön kell leadni.
Az eljárás ingyenes.
Elektronikus ügyintézés
KÉRELEM BENYÚJTÁSÁNAK MÓDJA (a részletekért kérjük, olvassa el a Kitöltési útmutatót)
1. CÉG esetén:
Elektronikus kapcsolatfelvételre, azonosítást követően az adott szervezet Cégkapuján keresztül van lehetőség oly módon, hogy ún. e-papír (https://epapir.gov.hu/) kerül eljuttatásra az Önkormányzat Hivatali Kapujára.
2. TERMÉSZETES SZEMÉLY és EGYÉNI VÁLLALKOZÓ esetén:
Elektronikus kapcsolatfelvételre, azonosítást követően saját Ügyfélkapun keresztül van lehetőség oly módon, hogy ú.n. e-papír (https://epapir.gov.hu/) kerül eljuttatásra az Önkormányzat Hivatali Kapujára.
Ha még nem rendelkezik saját ügyfélkapuval, akkor a regisztráció módjáról itt tájékozódhat: https://ugyfelkapu.gov.hu/
3. TÁRSASHÁZAK esetén:
Ha a közös képviselő cég, akkor a „cég esetén” rész szerint, ha magánszemély vagy egyéni vállalkozó, akkor a „természetes személy és egyéni vállalkozó esetén” rész szerint kell eljárni.