A Józsefvárosi Önkormányzat a Lakásrendelet és a Szociális rendelet módosítását tervezi 2024 év végén. Ennek célja részben a 2023 májusában a Rév8 Zrt. gondozásában elindított Lakásügynökség működtetési feladatainak Polgármesteri Hivatalba szervezése, részben pedig egyéb jogi módosítások, amelyek a folyamatok gyorsítását és a lakásgazdálkodási feladatok JGK Zrt.-től a Polgármesteri Hivatalba átszervezésének megalapozását szolgálják. A javaslat alapján bővülne a 2023 novemberében bevezetett lakhatási támogatásra jogosultak köre és meghosszabbítanánk a nagyösszegű hátralékkal rendelkezők segítésére indított akcióprogram határidejét is.
A rendeletmódosítások véleményezésére 2024. november 25-ig van lehetőség írásban, ezen a felületen: jozsefvaros.hu/go/lakasrendelet_velemeny
A részvételi folyamat adatlapját itt tekintheti meg: jozsefvaros.hu/go/lakasrendelet_folyamat
A tervezetek az alábbi módosításokat tartalmazzák:
1. A Lakásügynökség működési feladatainak Polgármesteri Hivatalba szervezése:
2023 májusában kísérleti programként, a Rév8 Zrt. gondozásában elindult a Józsefvárosi Lakásügynökség. A Lakásügynökség eddigi működése során 22 lakást adott bérbe, amiből 12 magántulajdonú lakás. A feladat ellátására megkötött megbízási szerződés 2024. év végén lejár. Annak érdekében, hogy a Lakásügynökség működtetése intézményesüljön, javasoljuk, hogy annak működtetési feladatai kerüljenek át a Polgármesteri Hivatalba. Ahhoz, hogy ez megszakítás nélkül történhessen meg, a Polgármesteri Hivatal új magántulajdonú ingatlanokat vehessen bérbe és köthessen új bérleti szerződéseket, a lakásrendelet módosítására van szükség.
A módosító tervezet javaslata alapján a Lakásrendelet alábbi, 7.§-a törölve lenne:
“7. §
(3) A piaci alapon bérbeadott lakás bérbeadásával kapcsolatos feladatokat az önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló önkormányzati rendeletben kijelölt bonyolító szervezet látja el. A bonyolító szervezet feladatait az önkormányzattal kötött szerződés tartalmazza.”
A módosítás a Vagyonrendelet azon mellékletét is érinti, mely rögzíti a Rév8 Zrt. feladatköreit. Így a módosítási csomag részét képezi a Vagyonrendelet módosítása is.
A Józsefvárosi Lakásügynökségről itt olvashat bővebben.
2. A lakásgazdálkodási feladatok megosztása a JGK Zrt. és a Polgármesteri Hivatal között:
A Lakásügynökséggel kapcsolatos feladatok ellátása mellett az Önkormányzat tervei között szerepel, hogy a JGK Zrt. lakásgazdálkodási divíziója által ellátott feladatok egy része a jövőben átkerüljön a Polgármesteri Hivatal illetékes szakmai egységéhez. A Polgármesteri Hivatal már a Lakásrendelet tavaszi módosítása során megkapta a bérbeadó szervezet jog-és hatásköreit, ám akkor ezt csak az állami kisajátításokkal kapcsolatban tette lehetővé a rendelet. A javasolt módosítás ezt a szűkítő kitételt törölné a bérbeadó szervezet fogalmát érintő paragrafusból az alábbiak szerint:
3. § 3. bérbeadó szervezet: a 19/A. alcímtekintetében az önkormányzat – mint tulajdonos – döntésének végrehajtását ellátó költségvetési szerv, valamint a bérbeadói feladatokat közszolgáltatási szerződés alapján ellátó gazdasági társaság
3. Hatásköri módosítások a gyorsabb eljárások érdekében:
Az újonnan elfogadott Képviselő-testületi SzMSz szemléletmódjának megfelelően a Lakásrendelet módosítása is egyes döntésekkel kapcsolatban a hatáskör alacsonyabb szintre hozását javasolja, a döntéshozatal meggyorsítása érdekében:
- A javaslat alapján a bérlőkijelölési jog biztosításáról a Képviselő-testület helyett a Bizottság hozna döntést, ahogyan az gyakorlat a lakáspályázatok, továbbá minden más lakás célú hasznosítás (közszolgálati, házfelügyelői és krízislakás, ideiglenes elhelyezés, piaci alapú bérbeadás) esetében is.
- Új, az eljárást gyorsító módosításként az állami kisajátítással érintett bérlők cserelakásainak kijelöléséről a Polgármester dönt a rendezett jogviszonnyal rendelkező bérlők esetén. A javaslat kiterjesztené ezt a gyakorlatot, annak érdekében, hogy rendezett jogviszonnyal rendelkező bérlők esetén a Polgármester dönthessen cserelakás kijelöléséről, amennyiben a cserelakás biztosítása lakásgazdálkodási indok (tehát pl. bontandó épületek vagy szükséglakások kiürítése) miatt történik. Továbbra is Bizottsági hatáskör maradna az egészségügyi okból történő csere engedélyezése, illetve a jogcím nélküli lakáshasználók számára biztosítandó cserelakásokról való döntés.
- A módosító javaslat szerint a lakáscsatoláshoz való hozzájárulás szintén olyan egyedi bérlői igény, amely esetében a Polgármester saját hatáskörű döntéshozatala indokolt a Bizottság helyett. Lakáscsatolás csak rendezett jogviszony esetén lehetséges, ezekben az esetekben a Bizottságnak valójában nincs mit mérlegelnie, hiszen csak olyan lakások kerülnek a döntéshozók elé, ahol nincs technikai akadálya a csatolásnak.
A módosítási javaslatokat az alábbi táblázat foglalja össze:
Módosításra javasolt hatáskörök | Jelenleg | Javaslat |
Bérlőkijelölési jog | Képviselő-testület | Bizottság |
Cserelakások kijelölése rendezett jogviszony esetén | Bizottság | Polgármester |
Lakáscsatoláshoz hozzájárulás | Bizottság | Polgármester |
A lakáscsere és lakáscsatolás folyamatáról itt olvashat bővebben.
4. A jogcím nélküli lakáshasználók hátralékainak rendezése érdekében történő módosítás:
A javaslat alapján a rendelet vonatkozó paragrafusa lenne pontosítva. A rendelet lehetővé teszi, hogy a hátralékot felhalmozó jogcím nélküli lakáshasználók olyan módon is csökkentsék hátralékaikat, hogy kisebb lakásba költöznek. Ebben az esetben a jelenlegi lakásuk és a cserelakás közötti forgalmi érték különbözetet az Önkormányzat 50%-ig beszámítja, így csökkentve a lakó fennálló hátralékát. A módosító javaslat pontosítaná, hogy ilyen esetekben a lakás forgalmi értékének megállapítása a bérbeadó szervezet költségén történik.
5. A nagyösszegű hátralékkal rendelkezők segítésére indított akcióprogram határidejének kitolása:
A Szociális rendeletben rögzített nagyösszegű hátralékkal rendelkező bérlőknek szóló adósságkezelési akcióprogram az 500 000 feletti hátralékkal rendelkező lakáshasználók esetében egy egyszeri lehetőséget biztosít a rendezésre.
A nagyhátralékos akcióprogramban való részvétel a bérbeadó szervezet és a szociális szolgáltató közös javaslatán alapul, így a támogatás érvényesítése érdekében munkacsoport jött létre a JGK, a JSzSzGyK és Polgármesteri Hivatal kollégáinak részvételével. A munkacsoport minden nagyhátralékos esetét részletesen megvizsgálja és utána dönt azzal kapcsolatban, hogy az illetőt érdemes-e bevonni a programba.
Mivel ez egy rendkívül időigényes folyamat, szükséges a támogatás igénylésének jelenlegi 2024 év végi határidejét 1 évvel meghosszabbítani 2025. december 31-ig.
A módosításhoz kapcsolódóan néhány további pontban is pontosítva lenne a rendelet:
- Mind a hátralékkezelési támogatás esetében, mind a nagyösszegű akcióprogram esetében rögzítené a rendelet, hogy a támogatás a kapcsolódó kamatokra is igénybevehető.
- A módosítás alapján az egy naptári évben egyszer igényelhető támogatások esetén (pl. inflációs támogatás, készpénztámogatás) a kérelem benyújtásának, és nem a kérelem megítélésének dátuma számítana, ami az ügyfelek számára átláthatóbb és kedvezőbb feltételeket teremene.
Az Önkormányzat által nyújtott szociális támogatásokról itt olvashat bővebben.
6. A lakhatási-támogatásra jogosultak körének bővítése:
A Józsefvárosi Önkormányzat 2023 novemberében vezette be lakhatási támogatását, amit minden, lakásban élő, alacsony jövedelmű háztartás igénybe vehet. A támogatás igénybevétele ugyan folyamatosan növekedett az év során, azonban vélhetően az alacsony jövedelem határok miatt jelenleg kevesebb, mint 500 háztartás számára került megállapításra. Szintén szembetűnő, hogy a támogatásban részesülők között elenyésző a magánpiacról bérlők száma. Az első év működési tapasztalata alapján szükséges a jövedelemhatárok emelése.
A módosító tervezet alapján a jövedelemhatár számítására használt mutatók közül az elismert lakásköltség növekedne 1150 forint/négyzetméterről 1400 forint/négyzetméterre.
Az alábbi táblázat szemlélteti pár esetben, hogy ez pontosan milyen jövedelem határokat eredményezne:
Háztartás összetétele | 1 felnőtt | 2 felnőtt | 1 felnőtt, 1 gyerek | 2 felnőtt, 1 gyerek | 2 felnőtt, 2 gyerek | |||||
Jelenleg | Javasolt | Jelenleg | Javasolt | Jelenleg | Javasolt | Jelenleg | Javasolt | Jelenleg | Javasolt | |
Lakhatási támogatás jövedelemhatára | 146503 | 173959 | 210453 | 250076 | 228508 | 271536 | 273452 | 324933 | 318231 | 378107 |
A rendelettervezetet a Képviselő-testület várhatóan a 2024. decemberi ülésen tárgyalja.
A rendelettervezet szövegét és kéthasábos, a módosításokat mutató változatát a cikk végén csatolt dokumentumokban lehet elolvasni, illetve ügyfélfogadási időben lehet megtekinteni a Józsefvárosi Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálati hirdetőtábláján (1145 Budapest, Baross utca 66-68.)
Az Ügyfélszolgálat (Baross u. 66-68.) nyitvatartási ideje:
hétfő: 8.00-18.00
kedd: 8.00-16.00
szerda: 8.00-16.30
csütörtök: 8.00-16.00
péntek: 8.00 – 13.30 (a Hivatal épülete zárva van, csak az Ügyfélszolgálat van nyitva.)
További információk: