A Budapesti Közlekedési Központ teszt jelleggel hozott létre félórás várakozóhelyeket és ételfutár-parkolókat a Corvin-negyednél.
A GRETA-projekt Józsefvárosban megvalósított része azt célozza, hogy a parkolás és az áruszállítás rendszere egy fenntarthatóbb működési modellhez igazodjon.
Így nem csak rendezettebbé válik az áruszállítás és a futárforgalom, hanem a gyalogosan és a biciklivel közlekedők is biztonságosabb környezetben haladhatnak a környéken.
A Corvin-negyed fő problémái, hogy a forgalmas utcákban gyakori a szabálytalan parkolás és rakodás, ami akadályozza a közlekedést és rontja a közterületek élhetőségét.
A problémákra válaszul milyen újdonságokat tesztelünk a Corvin-negyedben?
- A Corvin sétány gyalogos-kerékpáros zóna lett
- Új rakodóhelyek kialakítása
- A 2024 tavaszán létrehozott két rakodóhely mellett, most további hét helyszínnel egészül ki a Vajdahunyad, a Futó, a Tömő, a Bókay, a Lósy és a Práter utcában;
- Rövid idejű várakozó helyeket alakítottak ki a Futó, a Nagy Templom, a Bókay és a Leonardo da Vinci utcában
- Külön várakozóhelyek kijelölése a kerékpáros ételfutárok számára
- Teszt jelleggel elkülönített parkolóhelyet kaptak a kerékpáros ételfutárok a Corvin pláza Vajdahunyad utcai bejáratánál, hogy rendezett körülmények között várják a plázából kiszállítandó rendeléseket.
- A kerékpáros ételfutároknak biztosított helyeken gépjárművel nem szabad várakozni!
Mi az a GRETA projekt?
A jellemzően a nagyvárosokban jelentkező citylogisztikai problémák megoldását célzó európai uniós kutatás-fejlesztés projekt, a GRETA (angolul: Greening Regional Freight Transport in FUAs).
A GRETA-projektben olyan módszertant dolgoztak ki, amely segít megtervezni és szabályozni a közterületek szélén – az úgynevezett szegélyzónákban – zajló tevékenységeket. Ilyen lehet a parkolás, a rakodás, valamint a futárszolgáltatások és más hasonló tevékenységek. A cél az, hogy ezek a folyamatok átlátható, előre meghatározott szabályok szerint működjenek.
Ez nemcsak élhetőbbé teszi a területet, hanem csökkenti a szabálytalan várakozásokból adódó konfliktusok számát, és elősegíti a környezetbarát közlekedési formák – például a kerékpáros áruszállítás – elterjedését.
A projekt 2026 márciusáig tart, és az a célja, hogy Budapest közterei mindenki számára rendezettebbek és biztonságosabbak legyenek.

