A Józsefvárosi Önkormányzat számára fontos, hogy a kerületben sok szervezet találjon otthonra és ezzel gazdagodjon a kerületi kulturális, közösségi élete. Ennek érdekében a Képviselő-testület módosította a kedvezményes helyiségbérlet szabályozását.
Frissítve: 2022. április
Hogyan lehet kedvezményes bérleti díjon helyiséget bérelni a Józsefvárosi Önkormányzattól?
Kedvezményes helyiségbérlet kizárólag az erre a célra kijelölt helyiségek esetén lehetséges. A helyiségeket első alkalommal 2022. májusában jelöli majd ki a Tulajdonosi, Vagyongazdálkodási és Közterület-hasznosítási Bizottság (továbbiakban: Tulajdonosi Bizottság). A kedvezményes bérleti díjon kiadható helyiségek bérleti jogát kizárólag nyilvános pályázati eljárás keretében lehet elnyerni.
Van-e lehetőség pályázati eljáráson kívül bérbe venni helyiséget kedvezményes bérleti díjon?
Nincs.
Kik pályázhatnak kedvezményes helyiségbérletre?
Szükségesnek láttuk a pályázók körének bővítését. Pályázhatnak kedvezményes helyiség bérletre:
a) természetes személy, egyéni vállalkozó vagy legalább 1 éve bejegyzett és működő a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény 3. § (1) bekezdés 1. pontja szerint átlátható szervezet;
b) aki a saját profiljának megfelelő, önkormányzati feladatokhoz és célokhoz kapcsolódó a kerület számára is hasznos feladatokat vállal, hozzájárulva Józsefváros fejlődéséhez, a kulturális, és közösségi élet színesebbé tételéhez.
Melyek az önkormányzati feladatokhoz és célokhoz kapcsolódó tevékenységek?
A tevékenységek köre sokrétű, az alábbiakat tartalmazza:
– egészségügyi prevenció, egészséges életmód segítése,
– szociális tevékenység, karitatív tevékenység (hátrányos helyzetűek segítése),
– gyermekjóléti szolgáltatások és ellátások,
– oktatás és köznevelés,
– képzés, képességfejlesztés,
– kulturális tevékenység, közművelődési tevékenység,
– művészeti tevékenység,
– sport, ifjúsági ügyek,
– nemzetiségi ügyek,
– esélyegyenlőségre való törekvést segítő tevékenység,
– idősekkel kapcsolatos tevékenység ellátása
Mekkora a kedvezményes bérleti díj?
A kedvezményes bérleti díj mértéke a helyiség után fizetendő közös költség (kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló épület esetén a helyiségre négyzetméter alapján megállapított, arányosan fizetendő üzemeltetési költség) összege. Praktikusan a bérlő a közös költség összegét kétszer fizeti ki, egyszer mint közös költség, egyszer pedig mint bérleti díj.
Milyen egyéb fizetési kötelezettségei vannak a szervezetnek, személyeknek a kedvezményes bérleti díj fizetés mellett?
– A szervezetnek a bérleti díjon felül meg kell fizetnie a közüzemi és különszolgáltatási díjakat is, ideértve a közös költséget, kizárólagos önkormányzati tulajdonban álló épület esetén az üzemeltetési költséget is.
– A szerződés megkötése előtt a bruttó bérleti díj mértékével megegyező mértékű óvadékot köteles megfizetni (kaució), ami a szerződés megszűnése esetén – amennyiben abból nem került levonásra összeg – visszajár.
– A bérlőnek egyoldalú kötelezettségvállaló nyilatkozatot kell tennie közjegyző előtt, amelynek összege szintén a bérlőt terheli. A közjegyzői okirat végrehajtható, vagyis amennyiben a bérlő bérleti díjat nem fizeti, a JGK-nak lehetősége van közjegyző előtt felmondani a szerződést, és erre a felmondásra alapozva közvetlenül végrehajtást kezdeményezni (pénzfizetésre és kiürítésre).
– A bérleti díjat, valamint a közös költséget a szervezetnek – függetlenül attól, hogy a szervezet ÁFA fizetésre kötelezett-e – az általános forgalmi adóval (27%) együtt kell megfizetnie.
Ki dönt a kedvezményes bérbeadásról?
A pályázati eljárás végeztével a Kulturális, Civil, Oktatási, Nemzetiségi, Sport és Esélyegyenlőségi Bizottság javaslatára a Tulajdonosi Bizottság dönt a pályázat eredményéről, valamint a bérbeadásról. Ekkor születik az Önkormányzattal kötendő együttműködési megállapodásról is.
Milyen tartalommal jön létre az együttműködési megállapodás?
Az együttműködési megállapodás rögzíti, hogy a nyertes pályázó honlapján, sajtómegjelenésein köteles támogatóként feltüntetni az Önkormányzatot, nyilvános eseményeiről elektronikus úton értesítést, meghívót küld az Önkormányzat részére, a szakmai tervben megjelölt tevékenységeket a helyiségben folyamatosan folytatja, minden év március 31. napjáig tárgyévet megelőző évről éves beszámolót, a tárgyévről éves szakmai tervet nyújt be.
Mi történik, ha az Önkormányzat nem fogadja el a szakmai beszámolót, vagy a szakmai tervet?
Amennyiben a Kulturális, Civil, Oktatási, Nemzetiségi, Sport és Esélyegyenlőségi Bizottság nem fogadja el a szervezet beszámolóját a Tulajdonosi Bizottság kétféle döntést hozhat:
• megvonhatja a bérleti díjkedvezményt, és a kedvezmény nélküli bérleti díjat állapíthat meg,
• vagy felmondhatja a bérleti szerződést.
Kaphat-e bérleti díj kedvezményt a szervezet, személy a helyiség felújításáért cserébe?
Nem.
Határozott vagy határozatlan ideig tart a bérleti szerződés?
A bérleti szerződés határozott időre, 5 évre köthető, amely meghosszabbítható.
Vonatkozó szabályok:
Budapest Józsefvárosi Önkormányzat vagyonáról és a vagyon feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló 66/2012. (XII.13.) önkormányzati rendelet: https://old.jozsefvaros.hu/rendeletek/3015_2012_66_budapest_jozsefvarosi_onkormanyzat_vagyonarol.pdf
Az Önkormányzat tulajdonában álló nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 35/2013. (VI.20.) önkormányzati rendelet: https://old.jozsefvaros.hu/rendeletek/2907_2013_35_az_onkormanyzat_tulajdonaban_allo.pdf
Hol kaphat további információt és segítséget?
Ha Ön önkormányzati feladatokhoz és célokhoz kapcsolódó tevékenységet végző szervezet részére szeretne helyiséget bérelni a Józsefvárosi Önkormányzattól, kérjük, vegye fel a kapcsolatot a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Helyiséggazdálkodási irodájával, melynek elérhetőségeit itt találja: http://jgk.hu/193-helyiseggazdalkodasi-iroda