Beszámoló a józsefvárosi zöld szám működéséről (2020)

event_available Utolsó frissítés:

A józsefvárosi zöld szám működtetésének koordinációs munkáját, valamint az ügyeletesek képzését és a szolgáltatás minőségének biztosítását a Közösségi Részvételi Iroda bonyolítja.

A zöld számot mint ingyenes szolgáltatást az Önkormányzat a koronavírus járvánnyal kapcsolatos veszélyhelyzet miatt indította el 2020. március 17-én. A zöld számot a tavaszi járványidőszak alatt a kerületi lakosok mindennap 8 és 20 óra között hívhatták ingyenesen, ahol információt és konkrét segítséget kérhettek. A zöld számot a járvány első hullámában online segítségkérő űrlappal egészítettük ki. A 2020. március-májusi időszak zöld számos hívásainak összefoglalója itt található: https://old.jozsefvaros.hu/hir/75021/jozsefvarosi-zold-szam---az-elmult-ket-honap-merlege Az első hullám után a zöld szám hétköznap 8 és 18 óra között vált elérhetővé. A második hullámban a zöld számot a szokásos hétköznapi elérés mellett újra lehet hívni hétvégén 10 és 18 óra között. A karácsonyi igazgatási szünet alatt a zöld szám a megszokott rendben üzemelt, így az ünnepek alatt is elérhető volt minden józsefvárosi számára.

A koronavírus-járványhoz kapcsolódó társadalmi és közegészségügyi válság kezelésén túl a zöld szám célja, hogy segítse a helyi lakosokat az eligazodásban és az ügyintézésben az önkormányzat tekintetében, valamint az élet egyéb területein. A zöld szám ezen kívül alkalmas arra is, hogyan az önkormányzat vezetése rálásson az önkormányzati intézményrendszer, a gazdasági társaságok és a polgármesteri hivatal működésére. Ebben az értelemben a minőségbiztosítás eszköze is, hiszen a zöld számra befutó kérések, javaslatok és problémák rámutatnak mind az azonnal kezelendő problémákra, mind pedig a működési anomáliákra. A beérkező hívások rendszeres monitorozása és elemzése segít abban, hogy naprakészen következtessünk a kerületben sokakat érintő problémákra.

A zöld számon a hívásokat a Polgármesteri Hivatal, illetve az önkormányzati cégek munkavállalói (Józsefváros Közösségeiért Nonprofit Zrt.), valamint az önkormányzattal szerződéses kapcsolatban álló önkéntesek kezelik. A zöld számon 2020-ban összesen 36 különböző ember vállalt ügyeletet. Az azonnali tájékoztatáson túli ügyeket jellemzően a Józsefvárosi Szociális Szolgáltató és Gyermekjóléti Központ, a Józsefvárosi Gazdálkodási Központ Zrt, valamint a Polgármesteri Hivatal és különösen a Közösségi Részvételi Iroda munkatársai és önkéntesei segítségével oldjuk meg.

A 2020-as év fontos fejlesztése, hogy a zöld számra érkező hívások kezelését automatizáltuk, ami így a hívásokat előre időzített módon továbbítja az ügyeletesek telefonjára, valamint rögzíti is a hívásokat. Az automatizálás bevezetésével együtt a zöld szám adatkezelési szabályzata is elfogadásra került, amely itt található: https://old.jozsefvaros.hu/onkormanyzat/kozerdeku-adatok/149

2010. március 17. és december 31. között összesen 3568 hívás érkezett a zöld számra (ebben benne van az online űrlapon érkezett kb. 70 megkeresés is). A hívások kétharmad része a tavaszi járványhullám alatt érkezett márciusban, áprilisban és májusban, amikor lényegében folyamatosan csörgött a telefon. Azóta a hívások kiegyensúlyozottabban érkeznek, vagyis kb. 150-200 havonta. A hívások megoszlása jól mutatja a koronavírus-járvány által okozott válság hullámzó alakulását:

Az alábbi diagram azt mutatja meg, hogy milyen ügyekben érkeztek hívások a zöld számra március és december között:

Azt, hogy a különböző statisztikai kategóriák mit fednek, alább mutatjuk be.

Szociális ellátás (a hívások 44%-a): ide soroljuk a JSZSZGYK (szociális segítség) és a Családtámogatási Iroda (szociális támogatás) illetékességébe tartozó hívásokat, amelyek lényegében fele-fele arányban érkeznek rendkívül nagy számban.

Korona (a beérkezett hívások 22%-a): a koronavírussal kapcsolatos megkeresések és segítségkérések az alábbiak szerint.

Hivatal (a hívások 14%-a): a hivatal valamely irodájához vagy ügyosztályához kapcsolódó kérdések.

Egyéb (a hívások 6%-a): a máshova nem sorolható hívások, valamint azok, amelyek Józsefvároson kívülről érkeznek.

JGK (a hívások 4%-a): a lakáspályázatokkal, az önkormányzati lakások vagy házak állapotával és a parkolással kapcsolatos kérdések, bejelentések.

Kormányhivatal (a hívások 3%-a): a kormányhivatal illetékességébe tartozó kérdések, pl. közgyógyellátás, mozgáskorlátozott parkolási igazolvány, kormányhivatal által folyósított támogatások, munkaügyi központ.

Egészségügy (hívások 2%-a): a koronavíruson kívüli egészségügyi kérdések, pl. ügyelet, háziorvosok.

Közterület (hívások 2%-a): a közrenddel és köztisztasággal kapcsolatos kérdések

Társasház (hívások 1%-a): a társasházak állapotával kapcsolatos panaszok vagy kérdések, illetve a lomtalanítással kapcsolatos ügyek is.

Lakhatás (hívások 1%-a): a nem önkormányzati lakásban élő emberek megkeresései kilakoltatásokkal és lakásproblémákkal kapcsolatban.

Közművek (hívások 1%-a): a különböző közműcégekkel kapcsolatos kérdések és bejelentések, pl. gáz vagy villanyszolgáltatás, posta

A zöld számon ügyeletet teljesítő önkénteseket és munkatársakat folyamatosan igyekszünk támogatni és képezni, hogy a lehető legpontosabb tájékoztatást tudják adni a telefonálóknak, illetve hogy egyre nagyobb gyakorlatuk legyen a különleges vagy nehéz kérdések, helyzetek kezelésében. Az ügyeleteseket képzésekkel, rendszeresen frissített kisokosokkal, és napi eligazításokkal segítjük munkájukban.

Oldalaink használatához csak a legszükségesebb esetben használunk sütiket (az Ön böngészőjében tárolt adatokat). Ezzel okossabbá tehetjük az oldalt az Ön számára. Kérjük, hogy az oldal használatának megkezdése előtt tekintse át és fogadja el  Adatvédelmi tájékoztatónkat!