Ezáltal megoldás születik a közterületi kerékpártárolásra és a roller-problémára is a kerületben.
A megosztott közlekedési eszközök, ezek között a kerékpárok és a rollerek egyre fontosabb részei a kortárs és a jövő fenntartható városias közlekedésének. Viszont megfelelő támogatás vagy éppen szabályozás nélkül számos probléma ütheti fel a fejét. Ilyen probléma például a kerékpártárolók hiánya, amely csökkenti az emberek biciklizési kedvét. Illetve a nyilvánvaló közlekedési konfliktus: az elektromos rollerek közterületen való szabályozatlan széthagyása.
Ezekre a problémákra a megoldás a világszerte bevált mikroMobilitási Pontok (mMP), amelyek létesítéseinek helyszíneiről a Városüzemeltetési Bizottság a 2021. szeptember 8-i ülésén döntött.
De mik azok a mikroMobilitási Pontok?
A mikroMobilitási Pontokon saját és megosztott kerékpárokat, rollereket és más eszközöket lehet leparkolni. A kerületi tervek szerint a pontok 150-200 méterre helyezkednek el egymástól és a BKK típustervei alapján készülnek egységes fővárosi arculattal. A mikroMobilitási Pontok kialakításával közel 600 új, közterületi kerékpártároló létesül, ami megháromszorozza a kerületi tárolók számát, ezzel orvosolva azok jelenlegi hiányát. A mielőbbi megoldás érdekében a mikroMobilitási Pontokat az Önkormányzat fogja létesíteni, és párhuzamosan olyan jogi-pénzügyi konstrukciót hoz létre, aminek a keretében kizárólag az erre kijelölt pontokon lehet elhelyezni a rollereket.
BKK: mMP illusztráció
A pontok elhelyezkedését illetően a Hivatal együttműködik mindhárom megosztott rollereket szolgáltató céggel, a régebb óta Budapesten lévő Lime-mal, és az újonnan érkezett MVM Birddel és német hátterű Tierrel. A pontok elhelyezése kapcsán az egyéni képviselők és a Magyar Kerékpáros Klub javaslatait is figyelembe vette az önkormányzat, a kidolgozott szakmai mMP helyszínlista bírja a BKK támogatását.
Mikor és milyen területeken?
A mMP-ok kialakítása 2 nagy csomagban oszlik attól függően, hogy milyen a közterület jellege. Az első csomagban a kerületi területeken bonyolítja le a kivitelezést a JGK Zrt. Egyrészt a meglévő tárolók rollertárolással bővülnek, emellett a gyalogosfelületeken új tárolók épülnek ki. Az úttesten parkolóhelyet, vagy forgalomtól elzárt területet érintő pontok esetén forgalomtechnikai tervek készülnek. Az első csomagból több pont külön kerül kialakításra jövő tavasszal a nagyobb közterületi felújítások keretében (pl. Déri Miksa utca, Práter utca, stb.).
A fővárosi területen lévő pontok tartoznak a második csomagba, a kialakítási keretekről még további egyeztetések szükségesek a fővárosi önkormányzattal is.
Az első csomagban a kerületi területeken 123 helyen több, mint 345 tároló épül ki, ami a közterületi felújításokkal együtt meghaladja a 385-öt. Ezek a pontok 55 parkolóhelyet érinthetnek. Az érintett parkolóhelyek között 14 található a Palotanegyedben és 41 Középső-Józsefvárosban.
A pontok pontos helyszínét megtekinthetik az alábbi térképen: bit.ly/mmp_jozsefvaros
A projektre első körben 19 millió forintot szán az önkormányzat. Eredmények tekintetében kényelmesebb kerékpározás, a rollerkáosz megszűnése és a tilosban parkolás mérséklése egyaránt várható. A rollerszolgáltatókkal való megegyezést követően pedig folyamatos bevételeket vár az önkormányzat. A kerületben új Bubi pontok is létesülnek, ezek lehetséges integrálása a mikroMobilitási Pontokkal sokkal hatékonyabb belvárosi közlekedést tesz lehetővé. Az önkormányzat tervei szerint a biztonságosabb és kényelmesebb kerékpározást, valamint akár rollerezést, vagy éppen gyaloglást a remélhetőleg fokozatosan kialakuló 30 km/h-s sebességcsökkentett mellékutcák is segítik majd.