Mi történt korábban?
2024. április 30-án a Parlament elfogadta a Józsefvárosi Önkormányzat épületeinek kisajátításáról szóló törvényt. Ennek értelmében a magyar állam 10 épületet sajátít ki a Diószegi utcában és a környékén. A kisajátításban érintett épületekről itt olvashat bővebben. Az azóta eltelt időszakban, az önkormányzat által tett lépésekről itt olvashat bővebben.
Mi a célja az önkormányzatnak?
Az önkormányzat szándéka, hogy minden bérlőjének és olyan lakójának, akinek a jogviszonya rendezhető, komfortos, jó minőségű cserelakást biztosítson. Ezt nagyobb részben használt lakások megvásárlásával, kisebb részben saját bérlakások felújításával tudja megtenni. Ennek eléréséhez pénzre van szükség, így az önkormányzat célja, hogy az állam megfelelő mértékű kártalanítást fizessen.
Mi történik most?
Az Önkormányzat célja, hogy a kisajátított épületek kiürítési folyamata során világos, egyértelmű szabályok alapján járjon el. Így a lakók számára is átlátható lesz, hogy mikor-mi történik.
Ennek érdekében kidolgoztunk egy eljárásrendet, ami alapján a házak kiürítését végezzük majd el, ezt az eljárásrendet fogadta el most a Józsefvárosi Önkormányzat Képviselő-testülete.
Amennyiben kérdése lenne a kiürítés folyamatával kapcsolatban, jöjjön el a 2025. május 6-i tájékoztató fórumra 18 órától. Helyszín: Kálvária téren, a parkon belül.
Milyen sorrendben fogjuk a cserelakásokat felajánlani?
Az állami kisajátítás 8 önkormányzati bérházat, 129 háztartást érint. Ez nagyon sok egyeztetést és még ennél is több papírmunkát igénylő folyamat, amit nagyon rövid idő alatt kell levezényelnie az Önkormányzatnak. Ezért szükségszerű, hogy a lakókból bizonyos szempontok szerint csoportokat hozzunk létre, ami meghatározza, hogy melyik csoporttal mikor kezdünk el foglalkozni.
Milyen szempontok szerint határoztuk meg a csoportokat?
- A csoportokban annyi háztartás legyen, amennyivel reálisan tud párhuzamosan dolgozni a kiürítés folyamatát segítő két új munkatárs. Ez 15-20 háztartást jelent.
- Minél hamarabb ki tudjunk üríteni teljesen egy épületet, ezért a kisebb házakban élőkkel kezdünk.
- A kicsi házakat előzze meg a Dugonics u. 11 kiürítése, mert itt egy szomszédos építkezés sok kellemetlenséget okoz a lakóknak és a háznak.
Az egy csoportba került háztartások között nincsen sorrend! Azt, hogy kivel kezdjük el hamarabb az egyeztetést a bérlő elérhetősége szabja meg, tehát, hogy kivel sikerül előbb időpontot egyeztetni.
Csomag | Érintett házak | Cserelakást kérő háztartások száma (összesen) | Pénzbeli térítést kérő háztartások száma (összesen) |
1. csomag | Dugonics utca 11. | 11 | 6 |
Diószegi S. utca 24. | |||
Diószegi S. utca 28. | |||
2. csomag | Korányi S. utca 20. | 14 | 1 |
Diószegi S. utca 26. | |||
3. csomag | Sárkány utca 1. | 15 vagy 16 | 2 vagy 3 |
4. csomag | Diószegi S. utca 22. | 17 vagy 18 | 6 vagy 7 |
5. csomag | Diószegi S. utca 18. földszint és 1. emelet | 17 | 4 |
6. csomag | Diószegi S. utca 18. 2. és 3. emelet | 17 | 6 |
Meddig dolgozunk egy csoporttal?
Bár ebben sok a bizonytalanság, előzetes becslés alapján egy csoport esetén a cserelakások kiajánlásara legalább 3 hét szükséges: 1-1,5 hét kapcsolatfelvétel és átfedésben 2 hét a lakások kiajánlása. Ezt követően még további időt vesz majd igénybe a kiválasztott cserelakásról a polgármesteri döntés meghozása, az új szerződés megkötése és az átköltöztetés. Ezzel egy időben elindul a következő csoport ügyintézése.
Hogyan dolgozunk a csoportokkal?
A kapcsolatfelvétel akkor indul el, amikor az Önkormányzat tájékoztatást kap az államtól arról, hogy pontosan mikor és mennyi kártalanítást fognak kifizetni. Amikor ezt a tájékoztatást megkapjuk, akkor biztosítottnak tekintjük, hogy ez a kifizetés meg fog történni és a munkatársaink elkezdik felvenni a kapcsolatot az első csoportba került lakókkal.
- A folyamat elindításáról az érintett lakóépületbe kihelyezett plakáton, az erre a célra létrehozott hírlevélen keresztül értesítjük a lakóközösséget és egy az érintetteknek szóló lakógyűlésen válaszoljuk meg a gyakorlati kérdéseket.
- Ezt követően a munkatársak a megadott elérhetőségeken elkezdik felkeresni az érintett bérlőket. Az igényeket és a folyamatot tisztázó egyeztetés megvalósulhat a bérlő lakásában vagy az erre a célra kialakított projektirodában is, a Diószegi u. 18-ban.
- Az egyeztetést követően elindul a megfelelő lakások keresése és megtekintése. Egy háztartásnak legfeljebb 3 cserelakást ajánlunk fel.
- Ha egyik felajánlott lakást sem fogadja el, abban az esetben kérheti, hogy készítsünk pénzbeli térítésre értékbecslést, vagy kivárhatja, hogy az állam ajánljon számára cserelakást.
- A cserelakás a bérlővel egyeztetett időpontban lesz beköltözhető.
- A költözésben a JGK Zrt. működik majd együtt a lakókkal.
Mi az a projektiroda és kik lesznek ott megtalálhatóak?
A projektiroda arra szolgál majd, hogy az ott lakók szomszédságában is elérhetőek legyenek a kiürítésekkel foglalkozó kollégák, itt is lehet igényfelméréseket és egyéb egyeztetéseket tartani a lakókkal, illetve a kapcsolatfelvételi folyamat során ez az iroda szolgál majd a munkatársak bázisául is. Szükség esetén ezen a helyen lehet majd csoportos beszélgetéseket is szervezni, a házirend betartásával, ha erre felmerül az igény a lakók részéről.
Az átköltözésekkel két új munkatársunk foglalkozik, Csank László és Papp Éva.
Mi történik azzal, aki pénzbeli térítést kér?
Pénzbeli térítésre csak akkor jogosult, ha érvényes bérleti szerződéssel rendelkezik. Ha határozatlan idejű szerződése van, akkor a lakás forgalmi értékének 100%-ra jogosult. Ha határozott idejű a szerződése akkor ez az összeg a forgalmi érték 60%-a. A lakások becsült négyzetméterára 600-800 ezer forint. De pénzbeli térítés igénylése esetén minden esetben külön értékbecslést készít majd az Önkormányzat.
A JGK Zrt. által tavaly elvégzett igényfelmérés alapján nagyjából tudjuk, hogy mely lakók igényelnek cserelakás helyett térítést. Ezt az igényt módosíthatják az újabb kapcsolatfelvétel során. Azoknál a lakóknál, ahol térítést kell fizetnünk, ott az önkormányzat költségére elvégezzük a lakások értékbecslését, majd bizottsági döntést hozunk a kifizetésről.
Mi történik azzal, aki nem kér önkormányzati cserelakást és a pénzbeli térítést sem fogadja el?
Aki nem kér sem önkormányzati cserelakást, sem pénzbeli térítést, az kivárhatja, amíg az állam ajánlj fel számára cserelakást.
Mi történik az épületekkel a kiürítés ideje alatt?
Az épületek 2025. július 9-ig vannak az önkormányzat tulajdonában. Ezt követően az állam felel majd az ingatlanokért, ám ameddig a lakók kiköltözése és a házak lezárása nem történik meg, az Önkormányzat célja, hogy továbbra is a JGK Zrt. lássa el a karbantartási és gyorsszolgálati feladatokat. Ennek érdekében tárgyalásokat fogunk folytatni a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel.
Kik azok, akik sem cserelakást, sem pénzbeli térítést nem kaphatnak?
Azok, akiknek jelenleg nincsen jogcímük és ennek rendezésére a rendelet nem ad lehetőséget. Az ő esetükben az Önkormányzat fog keresni megfelelő elhelyezést ellátórendszerben, vagy a Lélek-programban.
Azok, akik nem lakják életvitelszerűen a lakásukat és nem elérhetőek, távolmaradásuk nem igazolható. Az ő esetükben az Önkormányzat elvárja, hogy a volt bérlő kiürített állapotban visszaadja a lakást.
Mi történik a Diószegi Sámuel utca 20. szám alatti ház lakóival?
Ez az épület továbbra sem szerepel az állami kisajátításban érintett házak listáján, ezért az ebben a házban élők kiköltözését most nem kezdjük el. Az épület sorsát a 2025 nyarán tervezett vagyongazdálkodási terv frissítésben fogjuk tisztázni.
További kérdése lenne? Jöjjön el a kiürítések folyamatával kapcsolatos tájékoztató fórumra!
Tájékoztató fórumot szervezünk, ahol bemutatjuk a kiürítések folyamatát, illetve lehetőséget teremtünk, hogy feltehesse kérdéseit.
Mikor? 2025. május 6., kedd 18-20 óra
Hol? Kálvária téren, a parkon belül.
Meghívottak:
- Pikó András, polgármester
- dr. Udvarhelyi Tessza Éva, alpolgármester
- Sátly Balázs, alpolgármester
- Rádai Dániel, alpolgármester
- Gutjahr Zsuzsanna, önkormányzati képviselő
- dr. Kecskeméti László, önkormányzati képviselő
- Jámbor András, országgyűlési képviselő
Facebook-esemény: https://www.facebook.com/events/990444769825173
További, a kiürítéssel kapcsolatos kérdéseikkel kérjük érdeklődjenek a Polgármesteri Hivatal Lakáspolitikai és Vagyongazdálkodási Ügyosztály munkatársainál a kisajatitasok@jozsefvaros.hu email címen.