A Józsefvárosi Önkormányzat 2020 őszén határozta el a kerületi parkolási rendszer újraszabályozását, ennek társadalmi véleményezése alapján született meg a kerület parkolási koncepciója. A Covid-járvány és az abból származó rendeletalkotási korlátozások miatt ennek a koncepciónak a gyakorlatba ültetéséről a 2022. szeptemberi képviselő-testületi ülésen született döntés, és 2023. január 1-jén lépett életbe.
A kerületi parkolásrendezés fő célja az volt, hogy csökkenjen a parkolóhely keresés többletforgalma a közterületen, egyúttal a közterületi parkolás “társadalmi költségének” legalább egy töredékét rendezhessük.
Jelentősen csökkentettük a második autók díjkedvezményét, a többedik autókra pedig egyáltalán nem adtunk ki lakossági várakozási engedélyt.
Örömünkre szolgál, hogy számításaink beváltak:
- A kiadott lakossági várakozási engedélyek száma 20%-kal csökkent.
- 2022.08.15-ig kiadott lakossági engedélyek száma: 11 348
- 2023.08.15-ig kiadott érvényben lévő lakossági engedélyek száma: 8 923
- A korábbi 95%-kal szemben ma már átlagosan 70-80% között van a parkolók foglaltsága nappal és ez sokhelyütt belvárosi utcákban este is 90% alatt marad.
A részletes, zónákra bontott adatok:
Meglévő parkolóhelyek Kiadott lakossági engedélyek száma
A zóna: 4 798 / 4 503
B zóna: 3 799 / 3 213
C zóna: 3 277 / 963
A parkolás szabályozása és a forgalomcsillapítási program együttes hatása képes katalizálni a többlet gépjármű forgalom felszámolását, a parkolóhelyeket kereső autókat. A kényelmesebb és biztonságosabb közterek támogatják a gyaloglást, az aktív mobilitást.
A lakossági várakozási engedélyek bevételét a közösségi közlekedés támogatására, a biztonságosabb közlekedésre fordítjuk.
Csak ilyen és ehhez hasonló, összetett erőfeszítésekkel érhetjük el a Klímastratégiában 2030-ra kitűzött, közlekedési eredetű szén-dioxid-kibocsátás csökkenését, a levegőminőség javulását, és a szállópor-koncentráció alacsony szinten tartását.