Magdolna negyed forgalomcsillapítása
Beruházás helyszíne: Magdolna negyed
Beruházó: Józsefvárosi Önkormányzat
Lebonyolító: Rév8 Zrt.
Közreműködő: BKK Zrt., Budapest Közút Zrt., JGK Zrt.
További információ: info@rev8.hu
Beruházás jelenlegi státusza:
Beruházás költsége: 30 000 000 (bruttó Ft)
Kivitelezés várható kezdése: 2023/3. negyedév
Kivitelezés várható befejezése: 2023/4.negyedév
A fejlesztés saját felülete:https://rev8.hu/Portfolio/jozsefvaros-forgalomcsillapitasa/
Röviden a beruházásról
A fejlesztés saját felülete: https://rev8.hu/magdolna-forgalomcsillapitas/
Józsefváros Önkormányzata 2021 nyarán Családbarát Mobilitási Chartát és Programot fogadott el. Ennek értelmében új beruházások alapelve a ’gyengébb közlekedők’ biztonsága, kényelme lett a forgalom és a sebesség csillapításával. A Program egyik első lépéseként az önkormányzat a Csarnok – Népszínház – Magdolna (CSNM) negyedek forgalomcsillapítását jelölte ki. Ezek a negyedek alkotják középső Józsefváros északi részét, főutakkal jól körül határolva. A terület jelentős városszerkezeti egység a főváros szívében, sűrűn beépített, nagyvárosias lakóterület, közlekedésileg csak egységben kezelhető. Jelentős átmenőforgalom terheli, ami a nagy lakósűrűséget tekintve jelentős probléma, és a mindennapi életminőséget befolyásoló tényező. Ugyanakkor nagy lehetőségeket is magában rejtő terület, kis utcái jó kiindulási pontot jelentenek egy modern lakóterület kialakítására. A tervek társadalmi konzultációra kerültek, és a kialakult prioritási sorrendben költséghatékonyan, változatos forgalomtechnikai eszközökkel valósultak meg. A taktikai elemek alkalmazása lehetővé teszi, hogy a működés monitorozásával módosításokat, finomhangolásokat eszközöljenek a kialakításon.
Háttér: Az erős autóforgalomnak számtalan rossz hatása van a lakókra: hangos és az általa okozott rossz levegő ideg- és légzőszervi megbetegedéseket okoz. Nagy autóforgalom mellett nem szívesen jár gyalog az ember. Előfordul, hogy nincs is megfelelő szélességű járda, illetve balesetet is okozhatnak a gyorshajtók. Valójában rengeteg olyan rejtett költsége van az autóhasználatnak, amit mindenki elszenved, még azok is, akiknek nincs autójuk. Egy élhetőbb városnegyedben, ahol tisztább a levegő és szívesebben engedjük el a gyerekeket játszani, sokkal értékesebbek az ingatlanok.
A forgalomcsillapítás célja az volt, hogy a Magdolna negyed ne csak az autósok, hanem az emberek számára is vonzó legyen. Három alap cél realizálódott a létrejött, új forgalmi rendben
- Áthaladó gépjármű forgalom csökkentése
- Megmaradó forgalom lassítása, csillapítása. A forgalom csillapítása ellenére minden helyszín elérhető autóval Józsefvárosban, de csak akkor, ha jól megtervezi a sofőr az útját.
- Vonzóbb gyaloglás és a kerékpáros lehetőségek
Megvalósult fő célok:
A Magdolna negyedben a Dankó utca a Mátyás tértől egyirányú lett a gépjárművek számára. További nagyobb beavatkozás, hogy a Magdolna utca Lujza utcai, Dankó utcai és Koszorú utcai kereszteződéseiben kötelező fordulási irányt jelöltünk ki a gépjárművezetők számára.
A lassabb gépjárművezetés elősegítése érdekében szűkítettük a forgalmi sávot, ezzel több tér marad a parkolásra, és minden utcában megszüntettük a járdán való parkolást. A nagyobb kereszteződésekben is a gyalogosok közlekedését segítjük, például a Kálvária tér szélesebb járdafelületeket és járdaszigeteket kapott az átkelés megkönnyítésé érdekében.
Megvalósult főbb műszaki tartalom:
- Járdafelszabadítás, azaz járdán való parkolás megszüntetése: 306 db
- Összesen megszűnő parkolóhelyek száma: 23 db
- Új gyalogosbarát kereszteződések száma: 6 db
- Gépjármű forgalmi irányok megváltozása: 6 db
- Gépjármű forgalmi szűrő: 3 db
- Kerékpárral használható új, kétirányú szakaszok: 13 szakasz